Rekordkvartal för Skandinaviens största campingkedja

Vyer över First Camp Moraparken. Foto: First Camp

Miljardomsättning, ökade intäkter och en påskhelg som överträffade fjolårets rekordsiffror. När Skandinaviens största campingaktör First Camp summerar årets första kvartal läggs en succéartad vår till handlingarna. Och den uppåtgående trenden håller i sig. Bokningsläget inför högsäsong vittnar om en stundande rekordsommar, när den hållbara hemestertrenden och en längtan efter naturen lockar allt fler ut på vägarna.

Kurvorna pekar spikrakt uppåt för campingkedjan First Camp. Omsättningen har ökat från 120 miljoner 2017 till att nu nå över 1 miljard kronor, inklusive företagets senaste förvärv. Även årets första kvartal visar på fortsatt stark tillväxt. Den organiska tillväxten var 48 % jämfört med första kvartalet 2021. Därtill så överträffade påskhelgen förra årets all-time-high med en ökning i logiomsättning på 28 %.

bild
Leksand Sommarland. Foto: Alexander Winther

Nu förbereder sig Skandinaviens största campingkedja för ytterligare en rekordsommar efter flera år av stark tillväxt, pandemin till trots. Bokningsläget inför årets högsäsong ligger cirka 20 % upp jämfört med samma tidpunkt förra året. Hemestertrenden och ett ökat fokus på hållbart resande har fått allt fler att rikta blicken mot sommarsverige. Därtill så kan nu First Camp välkomna internationella gäster igen. Två faktorer som driver på bokningarna inför sommaren:

– Under pandemin har vi gjort rekordsatsningar på våra destinationer – och nu har de burit frukt. Vi märker att allt fler lockas av den unika upplevelse som camping faktiskt är, oavsett om man bor i stuga, husvagn, husbil eller tält. Helt nya gästgrupper söker sig till campingarna och under pandemin har både husvagns- och husbilsförsäljningen uppvisat rekordsiffror. Många vill upptäcka Sverige, och efter en dipp under pandemin kommer nu de internationella gästerna tillbaka. Norrmännen sticker ut särskilt i vår statistik – de bokar nu svenska sommarupplevelser som aldrig förr, säger Johan Söör, VD på First Camp.

För att leverera upplevelser som matchar gästernas förväntningar har First Camp rekordinvesterat i verksamheten under pandemin. Allt från evenemang och förmåner till digitala satsningar på bokning och hemsida har gjort gästupplevelsen vassare. Idag är First Camps hemsida den största bokningskanalen för camping och stugboende i Skandinavien. Besökarna kan välja fritt bland ett 50-tal destinationer i Sverige, samla bonuspoäng och ta del av en lättöverskådlig lågpriskalender för att hitta de lägsta priserna. Därtill storsatsar First Camp med ett fullmatat schema för Yessis barnklubb, träningsevenemang och kvällsunderhållning under sommaren. Totalt kommer över 10 000 aktiviteter att erbjudas på First Camps destinationer i sommar.

bild
Jesperhus badland. Foto: First Camp

First Camp har idag 50 destinationer i Sverige, 9 i Danmark och numera 2 i Norge. I koncernen ingår även de självständiga varumärkena Jesperhus Feriepark i Danmark och Leksand Resort i Sverige.

– Att nå en miljard i omsättning är en stor milstolpe för oss på First Camp, och vi kommer fortsätta satsa på att erbjuda fina gästupplevelser för alla smaker på våra destinationer runtom i Skandinavien. Hela vårt årliga resultatöverskott återinvesterar vi i verksamheten, säger Johan Söör, VD, First Camp.

bild
Johan Söör, VD, First Camp.