Norska karantänsregler utmaning för Skistar

Förra årets skidsäsong fick ett abrupt slut när Skistar, precis innan de viktiga påskveckorna, stängde sina anläggningar på inrådan av Folkhälsomyndigheten.

Men när årets säsong nu drar igång är vd:n Stefan Sjöstrand optimistisk.

Besöksnäringen har varit hårt drabbad under året, och i samband med att de nya restriktionerna kom var vi rädda att vi skulle få en hel del avbokningar. Därför är vi väldigt nöjda med att vi trots allt har 80 procent av säsongen uppbokad, säger han.

Bättre resultat

Skistar redovisar en förlust före skatt på 307 miljoner kronor för det första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det kan jämföras med förlusten på 322 miljoner kronor motsvarande period förra året.

Nettoomsättningen steg till 154 miljoner, från 121 miljoner kronor ett år tidigare.

Kvartalet har präglats av ett fokus på kostnader och att effektivisera verksamheten, berättar Stefan Sjöstrand.

Det är normalt sett vårt minsta kvartal där vi har väldigt lite omsättning, men vi gör ett bättre resultat än förra året vilket är jättebra, säger han.

Efterfrågan i Sverige är fortsatt stark för bolaget, upp åtta procent jämfört med föregående år, men situationen i Norge riskerar att bli en huvudvärk.

Karantänsregler försvårar

Norge har strikta karantänsregler vid inresa vilket försvårar möjligheten för utländska gäster att besöka Skistars anläggningar i Trysil och Hemsedal.

Det totala bokningsläget är nu minus 16 procent, och det beror framför allt på de utmaningar som finns på kort sikt i Norge, säger Sjöstrand och fortsätter:

Det betyder att vi nu får förlita oss på de norska gästerna, som historiskt har varit få på våra norska anläggningar. Men samtidigt får norrmännen inte resa ut heller vilket är en jättemöjlighet för oss.

För att locka norrmännen till skidbackarna i Trysil och Hemsedal storsatsar nu Skistar på marknadsföring i Norge.

TT: Hur kommer det låga bokningsläget i Norge slå mot Skistar finansiellt?

Det är för tidigt att säga. Om den norska gränsen öppnar under året så blir det väldigt positivt, och skulle den fortsätta vara stängd så har vi en planering för det också, säger Stefan Sjöstrand.

Vidtagit åtgärder

På samtliga anläggningar, i såväl Sverige som Norge och Österrike, har bolaget vidtagit en rad åtgärder för att coronasäkra vistelsen för gästerna.

Bland annat uppmanar man alla gäster att förboka skidhyra och liftkort för att undvika köer, och att använda sig av digital in- och utcheckning. Skistar har även byggt fler toaletter och värmestugor, och begränsar antalet personer som får vistas i värmestugorna samtidigt. Personal som agerar vakter utanför ska se till att reglerna följs.

Men trots åtgärder och restriktioner ökar smittspridningen i samhället och vården larmar återigen på många håll om att belastningen ökar. Finns risken att Skistar hamnar i samma situation som i våras – och återigen tvingas stänga ner?

Stefan Sjöstrand tror inte det.

Det är stor skillnad mot i våras. Under hela hösten har vi samarbetat tätt med vården och jobbat för att skapa en trygg och säker miljö både för medarbetare och gäster. Vi har en tät dialog med vården hela tiden, säger han.