Gymjätten spänner musklerna – letar PT

Sats klev in på Oslobörsen under förra året och har nu presenterat bokslut för 2019. Rapporten fick också ett glatt mottagande med en inledande uppgång på ett par procent. Detta efter att man vänt rörelseförlust till vinst samt redovisat en intäktsökning med sex procent.

Lika viktigt för bolaget är dock medlemssiffrorna, där skedde en ökning med fyra procent totalt sett och en ökning med 7 000 medlemmar i Sverige under kvartalet.

Just på den svenska marknaden är Sats just nu ledande aktör. Tillväxten utöver medlemsavgifter sjönk dock på den svenska marknaden, detta som en konsekvens av utmaningen att rekrytera tillräckligt antal personliga tränare, till vardags kallade PT.

Vi skulle gärna vilja se att vi kan rekrytera ännu fler för att få en ännu större tillväxt. Det är inte så att vi har en väldigt negativ utveckling på PT-sidan men vi ser en stor efterfrågan från våra medlemmar och för oss blir det därför allt viktigare att kunna rekrytera flera, säger vd:n Sondre Gravir i telefon från Oslo till TT.

Lämnar yrket

Utmaningen är dock inte bara antalet utan också att flertalet väljer att jobba inom yrket under en begränsad tid för att sedan gå vidare till något annat.

Det är konkurrens om arbetskraft inom alla olika områden, det är viktigt för vår del att visa att det är ett attraktivt yrke och inte behöver vara ett kortsiktigt yrkesval utan för en lång period i livet.

Den fortsatta expansionen går bland annat enligt Sondre Gravir genom att bredda sortimentet och erbjuda lunchalternativ i anslutning till träningslokalerna, något man nu testat i bland annat Stockholm och vill utveckla på övriga nordiska marknader.

Det vi ser är att många vill träna i anslutning till sin lunch och därför vill kunna erbjuda kunderna måltider i samband med träning.

Fokus på storstäder

TT: Ser du en framtida utveckling i mindre städer?

Vårt huvudfokus är större städer. Vi vill erbjuda ett stort nätverk av gym till våra medlemmar, du ska kunna hitta ett gym i närheten där du bor eller jobbar. Vi kommer inte att expandera i mindre städer utan ha fokus på större städer där vi ska fortsätta expandera.

Samtidigt verkar Sats i ett högre prissegment än många av konkurrenterna. Ett medlemskap i Stockholmsområdet där en kund kan välja träningstider fritt kostar drygt 7 000 kronor om året. Men att just gymkortet är bland det första som får stryka på foten vid tuffare tider och lågkonjunktur är dock inte troligt, hävdar Sondre Gravir.

För oss är det viktigt att följa med gällande den makroekonomiska utvecklingen. Samtidigt tror inte vi att vår bransch är väldig exponerat mot makroekonomiska svängningar. Träning, hälsa och livsstil är viktigt för folk i Norden och de vill prioritera och använda en del av sina pengar på detta, även om det blir en liten nedgång.