SkiStar AB avyttrar ägandet i St. Johann in Tirol och satsar i Skandinavien

Bild: Skistar

Den starka trenden i Skandinavien med en aktiv fjällsemester året runt tillsammans med familj och vänner är här för att stanna. För att stärka positionen som den ledande semesterarrangören för Skandinavien har SkiStar beslutat att sälja sina andelar som majoritetsägare i skidanläggningen St. Johann in Tirol i Österrike. Köparen är österrikiska familjeföretaget Schultz Gruppe som bland annat driver flera skidorter, hotell och restauranger i Tyrolen*.

- Redan 2017-2018 kunde vi se en tydlig förändring i resmönstren i Skandinavien och i takt med svemester-trenden vill vi fokusera våra investeringar och satsningar i Norge och Sverige för att vidareutveckla både verksamheten och lönsamheten på vår hemmamarknad. Därmed stärker vi vår position som den ledande semesterarrangören för Skandinavien. Resan att skapa minnesvärda fjällupplevelser för våra gäster sommar som vinter har bara börjat. Alpin skidåkning är och kommer att vara SkiStars DNA, samtidigt som vår nya sommarsatsning och digitaliseringen som vi vidareutvecklat mitt under coronapandemin är några exempel på utveckling med mycket gott resultat, säger Stefan Sjöstrand, vd för SkiStar.

SkiStar har under senare år utvecklats till att vara något så mycket mer än bara ett bolag som driver skidanläggningar: med en ny strategisk inriktning är fokus idag på året-runt-verksamhet utan att tumma på framgångarna med alpin skidåkning vintertid. Bolaget fokuserar ännu mer på gästens helhetsupplevelse, inte minst att utveckla boendemöjligheter tillsammans med egna produkter såsom skidskola, skidhyra, skistarshop.com och Concept stores, som varit mer utmanande i St. Johann än i Skandinavien. Arbetet fortsätter även med att vidareutveckla skistar.com som den ledande bokningsportalen. 

- Delar av SkiStars framgångar bygger på att vi känner våra kunder och den kundrelationen har vi inte kunnat ha i samma utsträckning i St. Johann som vi har i Skandinavien. Samtidigt har vi fått bra utväxling i St. Johann på vårt koncept som passar bra för familjer, t ex Valle, fortsätter Stefan Sjöstrand.

Dessutom ser bolaget ett ökat intresse från gäster från andra länder utanför Skandinavien som vill semestra på SkiStars destinationer i Norge och Sverige, där SkiStars erbjudande ligger helt rätt i tiden tillsammans med hög snögaranti vintertid. I samband med detta gör SkiStar därför en satsning för att locka fler internationella gäster till de skandinaviska destinationerna, bland annat genom utvecklingen av SkiStar Lodge i Hundfjället, Sälen och Scandinavian Mountains Airport, som gör det enklare och smidigare för både holländare, tyskar och britter att besöka SkiStar, där efterfrågan redan nu är stor inför vintern 2021/22.