Nu är det klart att Sjöhistoriska museet år 2025 kan fördela 1,5 miljoner kronor i fartygsstöd för renoveringar av 18 kulturhistoriskt värdefulla fartyg runt om i landet. Det största enskilda stödet går till ångfartyget Östersund i Storsjön för att tillverka en ny ångpanna.
Varje år fördelar Sjöhistoriska museet ett ekonomiskt bidrag till kulturhistoriskt värdefulla fartyg för att stimulera till insatser som gör att fartygen bevaras med en kulturhistorisk inriktning.
Stöden som delas ut är mellan 10 000 kronor och 250 000 kronor. Ångfartyget Polstjärnan från Karlstad får 90 000 kronor för att byta stagbultar i ångpannan. Fartyget var i drift som tjänstefartyg fram till 1983 och sedan 1984 ägs hon av Ångbåtssällskapet Polstjärnan.
– Behovet av fartygsstöd är stort och många fartyg som sökt stödet har stora och omfattande renoveringar framför sig. I år har fartygsstödet fördelats till fler fartyg än vanligt. Ibland kan även en mindre summa vara helt avgörande för att kunna bevara ett fartyg, säger Karolina Matts, intendent på Sjöhistoriska museet.
I år går det största enskilda stödet, 250 000 kronor, till ångfartyget Östersund i Storsjön, där en ny ångpanna måste tillverkas. Den gamla ångpannan från 1903 går inte längre att laga.
För att de här fartygen ska kunna brukas och bevaras för framtiden krävs engagerade människor, praktiskt arbete och inte minst en del ekonomiska resurser. Bakom varje kulturhistoriskt fartyg finns oftast privatpersoner eller ideella föreningar som med stort kunnande och hängivenhet ser till att fartygen fortfarande kan trafikera våra vatten.
Bland årets mest omfattande projekt finns renoveringen av träskrovet på det 120-åriga segelfartyget Sarpen i Simrishamn. I två år har föreningen arbetat med renoveringsprojektet och sommar räknar de med att kunna vara ute och segla igen.
Såväl segelfartyget Sarpen i Skåne, ångfartyget Polstjärnan i Karlstad och ångaren Östersund i Jämtland ägs av engagerade och aktiva föreningar som gör ett stort och hedervärt arbete för att bevarande det maritima kulturarvet i Sverige.
Fartyg som får stöd 2025 – kort sammanfattning
Asta av Smögen, Västra Götaland
50 000 kr för byte av bordläggning. Byggd 1916, tidigare aktiv i räktrålning.
Edit, Karlshamn, Blekinge
100 000 kr för bordläggning och spant. Byggd 1932, användes till 1975.
Helmi, Blidö, Stockholm
100 000 kr för däck, kajuta och brädgång. Byggd på 1880-talet, fraktfart till 1946.
M 22, Gålö, Stockholm
100 000 kr för bordgång och skarndäck. Byggd 1941, aktiv i marinen till 2007.
Polstjärnan, Karlstad, Värmland
90 000 kr för stagbultar i panna. Byggd 1929, aktiv till 1983.
Sarpen, Simrishamn, Skåne
100 000 kr för renovering av maskinrum och hytt. Byggd 1892.
Östersund, Östersund, Jämtland
250 000 kr för ny ångpanna. Byggd 1874, nuvarande panna från 1903.
Herkules, Göteborg, Västra Götaland
40 000 kr för ny oljepump. Byggd 1939, isbrytande bogserbåt.
T 26 och T 56, Gålö, Stockholm
30 000 kr vardera. T26 för bränsletankar, T56 för elarbeten.
Westkust, Orust, Västra Götaland
200 000 kr för omfattande skrovrenovering. Byggd 1932.
Sunbeam, Uppsala och Stockholm
100 000 kr för byte av akterstäv. Byggd 1905, tidigare fiskefartyg.
Harry, Lysekil, Västra Götaland
30 000 kr för relingsjärn och bogserbåge. Byggd 1887.
Strand, Motala, Östergötland
50 000 kr för stagbultar och renovering av panna. Byggd 1890.
Klara Marie, Skillinge, Skåne
150 000 kr för spantbyten. Byggd 1884, tidigare frakt- och fiskefartyg.
Lelång, Ramnäs, Västmanland
10 000 kr för renovering av varpspel. Byggd 1958.
Venus, Valdemarsvik, Östergötland
30 000 kr för däck och bränsletankar. Byggd 1930, används i fraktfart.
Källa: Sjöhistoriska museet