Miljontapp i skidbranschen efter coronakrisen

Skidsäsongen 2020 skulle bli rekordbra. Vintern kom tidigt i norr, allt fler visade intresse för uteliv och skidanläggningarna investerade för att kunna möta prognosen: en omsättning på liftkorten på över 1,8 miljarder kronor.

Vi har haft en jättefin utveckling senaste åren och vi gick mot ett rekordår inför påsken, fram tills att corona kom och ställde till det för alla, säger Titti Rodling, vd för SLAO, Sveriges Skidanläggningars Organisation.

Coronapandemin satte djupa spår i ekonomin för svenska skidanläggningar som förlorade uppskattningsvis 300 miljoner kronor bara i intäkter från liftkort. Försäljningen av liftkort föll 13 procent jämfört med förra året, till cirka 1,5 miljarder kronor.

Vi backar för första gången på sex år vilket är tufft, säger Titti Rodling.

Snöbrist i söder

Coronakrisen fick extra påtagliga konsekvenser för Svanstein Ski i Norrbotten, då företaget som drev anläggningen nu har gått i konkurs.

Under mars och april förlorade många anläggningar 50 procent av omsättningen på liftkort.

Redan innan coronakrisen lamslog landet, och fick flera skidanläggningar att stänga i förtid för att minska smittspridningen, så var det tufft för vissa. Skidanläggningarna i söder brottades med varma temperaturer i framför allt januari och februari.

Det har varit väldigt skilda förutsättningar för våra medlemmar då det har varit milt i söder och otroligt snörikt i norr, säger Rodling.

Ser ljust på framtiden

Coronapandemin är inte över och SLAO jobbar för flera olika scenarion inför nästa säsong. Många skidanläggningar har varit tvungna att skjuta på investeringar för att klara ekonomin. Men i det stora hela ser Titti Rodling ljust på framtiden.

Det finns ett ökat intresse för naturliv och hälsa, för hemester. Det kan vi tillgängliggöra på ett bra sätt.