Konkurs hotar resebolag efter coronaviruset

Adoeb Stock: Coronaviruset slår hårt mot resebranschen. Arkivbild.

Resebranschen har sett en nedgång på mellan 10 och 20 procent sedan coronavirusets utbrott i världen, som fått såväl företag som privatpersoner att ställa in eller skjuta upp resor, enligt en bedömning från branschföreningen SRF som företräder nästan 300 svenska reseföretag.

Branschen kommer att drabbas hårt. Resebranschen överlag har lövtunna marginaler, säger Didrik von Seth vid SRF.

Det kan leda till personalneddragningar och säkert företag som går omkull om det pågår för länge.

Stoppar flyg till Norditalien

SAS meddelade under tisdagen att de stoppar alla resor till Hongkong och ställer in avgångar till destinationer i Norden och Europa sedan efterfrågan på resor minskat till följd av coronaviruset. Företaget lanserar också ett sparpaket med bland annat personalneddragningar.

Dessutom stoppas alla flygningar till Norditalien till den 16 mars.

Flygbolaget Ryanairs bokningar har också fallit med omkring 25 procent, säger bolagets vd till Bloomberg tv, och bolaget har sedan tidigare skurit ned på resorna till Italien efter en kraftigt minskad efterfrågan.

"Bokningsexplosion igen"

Researrangören Resia kan inte uppge exakt hur mycket coronaviruset påverkat deras bokningar, men säger att det ligger i spannet mellan 10 och 20 procent.

Nybokningsgraden är lägre än vad den brukar vara vid den här tiden på året, säger Bo Jakobsson, försäljningsdirektör på Resia.

De kommande månaderna kommer att ha en effekt på verksamheten, men Jakobsson ser dock optimistiskt på framtiden.

När väl faran är över, eller man börjar se ljuset, kommer det bli en bokningsexplosion igen. Vi vet att den kommer, frågan är bara om den kommer i april eller först i augusti–september.

Kritik mot information

SRF är kritiskt till hur Sverige och EU har samordnat informationsgivningen om viruset och efterlyser gemensamma reserekommendationer för hela EU.

Didrik von Seth förstår att folk är oroliga för att resa men anser att det i vissa fall lett till en överreaktion.

Någonstans finns det inte en rimlighet och det här är frustrerande för oss i branschen, för det spär på kundernas oro, säger han.