Akustik – viktig men ofta undervärderad

Alla vill att det skall vara bra ljud i den nya arenan. Men vad betyder ”bra”? Och vad krävs för att få till det? Svaret är inte svårt att förstå men tas inte alltid i beräkningen av beslutsfattare. Vi har alla upplevt hur det kan låta på flygplatser eller järnvägsstationer och någon ropar ut tiden för nästa avgång. Det ekar, är otydligt och får alla passagerare att utbrista: ”Vad sade hon/han?” och istället snegla på tavlan där man kan läsa sig till informationen – för ljudet är inte bra. När nya idrottsarenor, simhallar och andra byggnader för publika evenemang byggs vill man därför göra det bättre och se till att den som talar hörs tydligt. Samtidigt vill man även att musik skall låta behagligt, att rundgång skall vara minimerad och ibland att hejaklackars och publikens vrål skall lyfta taket på lokalen och ge spelarna lite extra energi. Det skall vara ”bra ljud”. För att lyckas med detta krävs ett samarbete mellan beställare, arkitekter och en duktig akustiker. Det är nämligen en vetenskap att konstruera byggnader så att de får optimalt ljud, inte minst om evenemangen kommer att vara av olika typ. Lennart Nilsson är vd för LN Akustikmiljö i Huddinge och var bland annat ljudkonsult för Friends Arena och Västerås Äventyrsbad, plus många andra projekt där akustiken varit viktig. Han förklarar att utmaningarna är många när man bygger nytt. – Det finns ingen akustik som passar allting, precis som det inte finns skor som passar alla. Man kan inte dansa i stövlar och inte springa i skogen i balettskor. På samma sätt måste man först veta vad hallen eller arenan kommer att användas till, en faktor som inte alltid ges tillräcklig eftertanke. Man vet sällan vad man vill ha. Friends en event-arena Lennart berättar att beställarna till Friends Arena-projektet var väldigt tydliga om att det skulle vara en event-arena med prioritet på att det skulle låta bra för musik, det fanns ju då ingen arena som gjorde det. Fotboll och liknande visste man inte riktigt omfattningen utav eller vilka krav som fanns på det. Så för att dämpa ljudet användes bland annat ovanligt tjocka absorbenter en bit från taket med stora luftvolymer bakom. – Senare, när hallen togs i bruk, hade framförallt AIK synpunkter på att de inte hörde hejaklackarna och liknande. Men själva beställarorganisationen har inte uttryckt något missnöje, de har fått vad de ville ha. Den är byggd som en eventhall och har fått väldigt bra vitsord av exempelvis Melodifestivalen som menade att det var det bästa man hört. Badhus har andra problem, främst fukt, vilket gör att andra material för akustiklösningar krävs. Vanligtvis vill man ha så dämpad akustik som möjligt eftersom den stora vattenytan och allt kakel reflekterar ljud. – På Västerås Äventyrsbad, ett av norra Europas största badanläggningar, kom vi till rätta med ljudet med mycket spaltpaneler för att ta ner de låga frekvenserna. Vattenrutschbanorna har mycket lågfrekventa dunkljud som måste plockas bort. Viktigt att vara tydlig För beställarna är det viktigt att vara tydlig med vad byggnaden skall användas till och med det som utgångspunkt designa akustiken. – Vill man ha en som är alltiallo, inte så bra för nånting utan bara halvbra till det mesta, då kan man få det. Vill man att det skall låta bra för musik måste hallen vara väsentligt mera dämpad. Men om den är dämpad kommer naturligtvis alla hejarop och uttryck för entusiasm att tas ner. Då skall man helst ha en plåtburk. Det har jag också ritat, som till exempel Olympiaarenan i Helsingborg som är gjord för att låta maximalt, det skall vara kraftfullt när publiken skriker. Men då kan man å andra sidan inte spela musik där inne. ”Bra akustik” kan alltså betyda olika för olika användare och kräver en diskussion mellan beställare och akustiker. Det finns teknik som skapar variabel akustik men som får kostnaderna att skena iväg. Det finns även elektroniska lösningar där man använder mikrofoner och högtalare för att skapa en konstgjord akustik, men som kräver noggrann installation och justering. Moderna PA-högtalare med justerbar spridning kan också användas för att skapa bra ljud i lokalens olika delar. Men det viktigaste är att beställaren sätter sig in i problematiken och har en dialog med akustikern.