Företaget vill inspirera fler att röra på sig genom att sponsra i Tour de France

Bolaget vill sätta cykling på kartan i Sverige. Foto: florian schmetz/unsplash

Dstny, ett av Sveriges ledande tech- och telekomföretag, går in som huvudsponsor för det professionella cykellaget Lotto Dstny inför deras medverkan i Tour de France. Genom partnerskapet vill de nu inspirera sin bransch att prioritera hälsa och välbefinnande på samma nivå som sina arbetsuppgifter.

Den första juli innebär startskottet för cykelsportens mest prestigefyllda evenemang, Tour de France. Under tävlingen kommer vi kunna se det belgiska cykellaget, med techoch telekombolaget Dstny nu som huvudsponsor. Att främja en sund livsstil och en aktiv vardag bland sina kunder och anställda är en viktig aspekt företaget, därför blev samarbetet med cykellaget en självklarhet. Genom deras nya partnerskap vill de nå ut till en bredare publik för att sprida budskapet om vikten av motion och hälsa.

– I många branscher, särskilt inom IT och tech, fastnar vi ofta i ohälsosamma mönster där vi sitter stilla framför skärmarna hela dagen. Därför kändes det extra viktigt att gå med i ett sponsorskap som kan inspirera fler att röra på sig. Cykling fungerar för alla, oavsett om du är nybörjare eller en erfaren cyklist. Det är en fantastisk möjlighet att komma ut, känna vinden i håret och få en paus från vardagen, säger Wilmer Janemon, Brand Activation Manager på Dstny Group.

Det belgiska professionella cykellaget är på UCI WorldTeam-nivå och välkända på hemmaplan. I Belgien och många delar av Europa har cykling som sport genererat stort intresse och uppmärksamhet genom åren. Tech- och telekomföretaget har förhoppningar med deras nya partnerskap att engagera fler i sporten även här i Sverige.

– Tyvärr har cykelsporten inte fått den uppmärksamhet den förtjänar här i Sverige, i alla fall inte i jämförelse med våra vänner i Belgien. Genom vårt sponsorskap hoppas vi kunna dra hem cykeltrenden och få fler att engagera sig i denna fantastiska sport i Sverige, säger Wilmer Janemon.

Företaget har redan infört flera initiativ för att öka engagemanget för cykling i Sverige. Förra året etablerade de ett partnerskap med Svenska Cykelförbundets E-cycling och deltog som sponsor i E-cykelarrangemang som SWE Cup, Social rides och SM-veckan i Skövde. Med deras nuvarande samarbete med cykellaget i Belgien har de höga förhoppningar att fortsätta deras initiativ i Sverige.