Storstäderna förlorar turistslaget

Janerik Henriksson/TT: Många butiker i Gamla stan i Stockholm kommer behöva stänga ner på grund av att turismen minskat under coronapandemin. Arkivbild.
Ali Lorestani/TT: Några av få turister utanför Slottskyrkan Stockholm.

Stockholms handelskammares siffror över hotellbeläggningen i juni ligger på 15 procent, samma månad förra året var den siffran 75 procent. För att få turisterna att välja Stockholm gäller det att besökarna känner att det är säkert att röra sig i staden ur smittskyddssynpunkt.

Att vi lyckas berätta att vi har en strategi som fungerar i det långa loppet tror jag är oerhört viktigt för att bidra till att man känner sig säker här, säger Tomas Andersson, kommunikationsansvarig på Visit Stockholm.

Väljer naturen

En annan faktor som har stor inverkan är evenemangsförbudet. När inga konserter arrangeras, matcher spelas utan publik och nöjesparker inte får ha öppet gör det att färre söker sig till huvudstaden. De turister som ändå kommer till Stockholm väljer naturreservaten, campingplatserna och vandringslederna.

Naturturismen har ökat jättemycket i sommar. Det verkar som att folk söker sig bort från städerna och ut i naturen, säger Tomas Andersson och fortsätter:

Vi hoppas på att augusti blir bättre, att det blivit lite mer utländska turister då än tidigare i sommar.

Butiksdöd

I turisttäta Gamla stan i Stockholm står många företagare på randen till katastrof. De intäkter som vanliga år kommer från turister uteblir och många företagare kommer att tvingas bomma igen i höst. Torun Mork Westerberg, som driver en butik på Österlånggatan, ska stänga sin butik.

Butiken är min stolthet men så är det inte längre. Nu får man nästan pracka på folk varor. Det känns fruktansvärt, det är som att gå till sin egen tortyr varje dag, säger hon.

De stödinsatser som kommit från regeringshåll har varit för krångliga och kommit för sent, menar Torun Mork Westerberg.

Halvfulla hotell

För Sveriges tredje största stad är turismläget något bättre, men att komma nära rekordåret 2019 är en omöjlighet. Beläggningen på hotellen i Malmö ligger på 45-50 procent, uppger Anna Wittgren på Malmö turism.

Vi försöker lyfta fram saker som man kan göra utomhus i vår marknadsföring, säger Wittgren.

I Göteborg ligger hotellbeläggningen i juli på kring 40 procent enligt Fredrik Lindén, vd för Turistrådet Västsverige. Det är bättre än Stockholm men ett stort tapp sett till ett normalår.

Det kan förklaras med att stora evenemang som Gothia Cup, Partille cup och konserter på Ullevi, som i vanliga fall ger stora intäkter för hotell- och besöksnäringen, har tvingats ställa in. Dessutom har turistmagneten Liseberg stängt.

Det har en jätteeffekt på Göteborg, säger Fredrik Lindén.

Förhoppningen är att konferensresor kan genomföras igen i höst.

Städerna har tagit en enorm smäll. Det är bara att hoppas att mötesindustrin kommer i gång igen, åtminstone i begränsad volym, säger Fredrik Lindén.