Intersport satsar vidare med virtuella butiker

I augusti 2014 lanserades Intersports nya responsiva hemsida som är grundpelaren i företagets omnichannel-satsning. På Arlanda och i några Intersport-butiker i Stockholm kan nu allmänheten upptäcka nästa steg i satsningen - virtuella butiker.

Under mitten av 2014 inleddes ett samarbete med företaget Virtual Stores, för att ta fram egna så kallade virtuella butiker. Dessa virtuella butiker består av en 40”-skärm där erbjudanden och inspirerande bilder/filmer visas, samt en touch-skärm via vilken det kompletta sortimentet från Intersports hemsida tillgängliggörs för försäljning.

– De virtuella butikerna möjliggör för oss att optimera butiksytan i butik, samtidigt som vi breddar och fördjupar sortimentet. Det är också ett sätt för oss att få olika digitala kanaler att samverka, främja varandra och driva trafik mellan e-handel och våra fysiska butiker, säger Daniel Anvell, COO på Intersport och ansvarig för satsningen.

För att handla laddar konsumenten ner den nya appen Intersport Sverige och väljer ”scanna QR-koder”. När en varas QR-kod scannas från skärmen kan kunden välja t.ex. färg/storlek på den önskade varan och lägga varan i kundvagnen. När kunden klickar på ”Gå till kassan” skickas man vidare till hemsidan där köpet slutförs. Appen är framtagen i samarbete med Welcom.

De digitala enheterna visades för första gången upp för allmänheten i Intersports butik på VM i Falun. Idag hittar man tre enheter på Arlanda samt i Intersport butikerna i Liljeholmen, Lidingö, Sickla och Drottninggatan. I nästa vecka öppnar en ny Intersport-butik i Täby som även den kommer att ha en enhet.