Internationell marknadsföring ska stärka Småland

Foto: Destination Småland
Foto: Destination Småland

Nu går Visit Sweden, Smålands Turism, Destination Småland och Regionförbundet Kalmar län ihop och tar ett gemensamt steg mot fler hållbara turistupplevelser och större intäkter från utländska turister under de närmaste tio åren. Detta görs genom en satsning av internationell marknadsföring av hållbara upplevelser, vilket ska leda till en ökning av utländska besökares konsumtion i Småland och på Öland.

Den gemensamma planens fokus på en hållbar tillväxt av turismen i Småland och på Öland ska inte bara leda till fler hållbara upplevelser, utan också bättre utnyttjande av boendekapaciteten och högre logiintäkter, bland annat genom fler turister under hela året.


- Utländska besökare spenderar redan idag 113 miljarder kronor i Sverige och potentialen för att öka omsättningen hos besöksnäringens företag ännu mer finns utomlands. Genom vår gemensamma vision ökar vi tillväxten i Småland och på Öland, säger Thomas Brühl, Visit Sweden.


Enligt Visit Swedens målgruppsanalyser finns det 81 miljoner människor i 11 länder som planerar en resa till Sverige de närmaste åren. År 2026 räknar man med att värdet av denna konsumtion har fördubblats till 12,5 miljarder kronor.


- Denna kraftfulla satsning är en viktig pusselbit och tillsammans med andra insatser som exempelvis utveckling av hållbara produkter inom ramen för olika projekt ser vi att vi kommer att ha goda förutsättningar att nå våra målsättningar, säger Lena Larsson, vd för Smålands Turism.