Funäsdalen Berg & Hotell investerar för tillväxt

Foto: Norrlandsfonden

Nu har Funäsdalen Berg & Hotell tagit fram en treårig investeringsplan som omfattar en utbyggd toppstuga, nya hotellrum och fler nedfarter. Ambitionen är att utveckla en skidort som lever året runt. 

Under de kommande tre åren ska Funäsdalen Berg & Hotell genomföra satsningar på lift- och backsystemet samt på boendet. Det handlar om en uppgradering av toppstugan som ska bli dubbelt så stor med upp till 120 sittplatser och en ny inglasad veranda. Nu pågår renoveringen av vandrarhemsrummen, men även hotellrummen ska renoveras och det planeras för en ny hotellbyggnad med ytterligare 25 rum.

Området fick ett rejält lyft efter investeringen i den nya gondolbanan som ägs av bolaget Funäsdalens Gondolbana, som i sin tur ägs av ett 30-tal lokala företag, däribland Funäsdalen Berg & Hotell. Banan invigdes julen 2014 och innebar att antalet skidåkare ökade med 30 procent jämfört med föregående säsong.

- De senaste åren har det hänt mycket i Funäsfjällen. Förutom gondolbanan har det investerats omkring 500 miljoner kronor i boenden, liftanläggningar, parkeringshus, ny genomfartsled och nytt snöproduktionssystem, säger Jonas Kojan, VD för Destination Funäsfjällen.