Turismen ökar i Helsingborg

Foto: Anna Alexander Olsson
Foto: Anna Alexander Olsson

Preliminära siffror från SCB och Tillväxtverket visar att det var betydligt fler turister som övernattande i Helsingborg i sommar än året innan. Totalt var det 306 636 gästnätter på stadens hotell, vandrarhem och campingar, en rejäl ökning jämfört med 2015.

 Antalet kommersiella gästnätter under juni-augusti ökade med 8,5 procent mellan 2015 och 2016. Det innebär att Helsingborg ligger långt före genomsnittet för Skåne som ökade med 2,6 procent under samma period.

Särskilt mycket ökade antalet internationella turister som övernattade kommersiellt i staden. Sommaren 2016 var de totalt 58 930, en ökning med 14,4 procent från sommaren innan. Det kan jämföras med ökningen i Skåne som låg på 8,9 procent och ökningen i hela landet som låg på 1 procent.

– Att antalet internationella gästnätter växer snabbt är glädjande och visar att våra insatser att utveckla Helsingborg som attraktiv destination och att locka internationella evenemang, researrangörer och gäster har gett resultat, säger Emma Håkansson, turistchef i Helsingborgs stad.

Under sommarmånaderna låg beläggningsgraden på Helsingborgs hotell på 76,5 procent, vilket kan jämföras med Skånesnittet på 71 procent. Och turisterna hittar till Helsingborg även andra tider på året. En summering av turiståret 2016 till och med augusti visar att antalet gästnätter ökat med 7,8 procent jämfört med samma period året innan.

– Staden gör en strategisk satsning på turism och besöksnäring, som ökar Helsingborgs attraktionskraft och skapar jobb för många, inte minst för ungdomar och människor födda utanför Sverige, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad