2021 gav återhämtning för Parks and Resorts parker

Goda omdöme som genomsyrar beslutsfattandet i hela vår organisation, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts. Foto: Parks and Resorts

I dagarna skickar nöjesparkskoncernen Parks and Resorts in sitt bokslut för 2021. Trots att samtliga parker öppnade med begränsad kapacitet och utbud till följd av pandemirestriktioner blev omsättningen högre än förväntat, drygt 1,2 miljarder kronor. En stor efterfrågan på att äntligen få besöka våra parker i kombination med nya affärsmodeller genererade både högre gästnöjdhet och lönsamhet, vilket gav en behövlig återhämtning för koncernen. Men det kommer att ta ytterligare en tid innan parkernas ekonomiska situation är tillbaka där den var innan pandemin.

Nöjesparkskoncernen Parks and Resorts där Gröna Lund, Kolmården, Skara Sommarland och Furuvik ingår, redovisar en omsättning på drygt 1,2 miljarder kronor för 2021 (drygt 483 mkr 2020), vilket är en ökning med hela 155 % och kan närmast förklaras med att två av fyra parker var nedstängda under 2020 pga pandemirestriktionerna. Till följd av lägre smittspridning släpptes successivt restriktionerna under 2021 och Parks and Resorts fick möjlighet att öppna samtliga parker i juni, men med en begränsad kapacitet. Det var en stor efterfrågan från barnfamiljer att kunna roa sig på ett säkert sätt när parkerna äntligen fick öppna för säsongen. I kombination med nya affärsmodeller och att gästerna spenderade mer när de väl besökte parkerna blev omsättningen högre än förväntat.

– 2021 blev något av en revansch för oss. Trots kraftigt begränsat gästantal lyckades vi nå högre lönsamhet. Det är helt och hållet tack vare det mod och det 

Under 2021 besöktes koncernens anläggningar av knappt två miljoner gäster, att jämföra med knappt 600 000 under 2020 och ca tre miljoner under 2019, då man även hade konsertverksamhet på Gröna Lund och Furuvik. Efter ett starkt 2021 finns återigen möjlighet till nya investeringar i parkerna samt att anställa personal och satsa på verksamheten framåt.

– Vi har två mycket olika och annorlunda år bakom oss. Vi har tvingats tänka nytt för att överleva. Nya affärsmodeller och nya tematiserade säsonger har introducerats. Vi kommer att fortsätta med samma innovationstakt för att utveckla vår verksamhet året runt, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.