Elcykelsystem redo att levereras

Bild: MyFC

myFC:s utvecklingsprojekt för drift av elcyklar tillsammans med en välkänd tillverkare av cykelsystem närmar sig leverans.
– Projektet har hållit tidsplanen och resultatet ser mycket bra ut, säger Sebastian Weber, CTO på myFC.

Processen med ett proof-of-concept startade sommaren 2021. Tillsammans med kunden, en leverantör av cykelsystem med en global marknad, började myFC utveckla ett system anpassat för elcyklar, där myFC:s teknik med mikrobränsleceller kombineras med ett litiumjon-batteri, vilket ökar driftstiden och har potential att öka räckvidden på cyklarna rejält.
Tekniken är slimmad och kan monteras i ramen på en vanlig elcykel, vilket ger en mycket smidig lösning för slutkunden.
Nu är myFC redo för en slutlig fas i projektet, då systemet även ska levereras till kund.

Ökad uteffekt
Enligt Sebastian Weber, CTO på myFC, har arbetet gått mycket bra. I den nya versionen av företagets patenterade LAMINA™-bränslecell som används i applikationen har de ökat uteffekten och maximerat systemets energitäthet.
– Projektet har hållit tidsplanen och vi har visat att vi snabbt kan utveckla nya versioner av vår bränslecellsteknik och anpassa den för så här specifika områden, säger Sebastian Weber.
myFC har byggt upp applikationen för elcyklar med den nya bränslecellen LAMINA™ som en formbar byggsten, anpassad till de förhållanden med extrema krav vad det gäller passform och utrymmeseffektivitet som elcyklar kräver.
Till skillnad från stackade bränsleceller är myFC:s mikrobränsleceller anpassningsbara när det gäller både utrymme och effekt. En annan fördel jämfört med stackade bränsleceller är att de kan hantera den termiska energin som skapas i bränslecellerna utan att kräva kostnadsdrivande kylsystem.
– I den aktuella applikationen har vi maximerat uteffekten i förhållande till luftkylningen.

Målen uppfyllda – redo för leverans
Projektledare för arbetet med elcykelsystemet är Pouya Haghighi Moud, applikationsansvarig på myFC. Enligt honom utfördes det på ett agilt sätt med stegvisa iterationer för att vidareutveckla mognadsnivån på den teknik som används i applikationen.
– Vi utarbetade en detaljerad projektplan som vi sedan finjusterade allt eftersom projektet fortskred, säger han.
De tekniska mål som kunden satt upp har uppnåtts enligt plan.
– Nu är vi inne i en fas av efterarbete, där vi gör oss redo att leverera, säger han.