Vattenfall - Smart Energy Partner till Svenska Skidförbundet

Fotograf: Bildbyrån

Vattenfalls samarbete med Svenska Skidförbundet går in i en ny fas. Förändringen innebär mer fokus på Vattenfalls arbete som Smart Energy Partner till Svenska Skidförbundet och att fortsätta arbetet med olika skidprojekt.

Vattenfall har varit huvudsponsor för Svenska Skidförbundet sedan 1994, både alpint och längd, men samarbetet går in i en ny fas i sommar.

- Vattenfall och Svenska Skidförbundet med alla duktiga idrottare har en lång historia tillsammans vilket lett till många goda relationer. Att fortsätta som Smart Energy Partner känns rätt för att driva vidare vårt gemensamma arbete för att på olika sätt bidra till minskade klimatavtryck, säger Anna Borg, vd på Vattenfall.

Sponsorsamarbeten är ett viktigt sätt att nå ut med Vattenfalls strategi om att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation.

- Vi är ett av Europas största energibolag med en tydlig strategi så det är viktigt att vi använder oss av aktiviteter som kompletterar detta på ett sätt som ger störst effekt. Tillsammans med Svenska Skidförbundet lägger vi nu krut på energi och hållbarhet och genom aktiviteter som ”Alla på snö” göra skidåkning tillgängligt i hela landet för så många barn som möjligt, säger Anna Borg.

- Vi är riktigt stolta över att Vattenfall valt att tillsammans med oss fortsätta sitt engagemang runt hållbarhet och utveckling som Smart Energy Partner och förstås i arbetet med att få Alla på snö. Vi är oerhört glada över de 27 år som Vattenfall har stöttat skidsporten hittills och inte minst att många idrottare genom det engagemanget har kunnat förverkliga sin dröm, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör på Svenska Skidförbundet. 

Nuvarande avtal med Svenska Skidförbundet gäller till och med den 30 juni, 2021 och sedan fortsätter Vattenfall som sponsor och Smart Energy Partner till Svenska Skidförbundet samtidigt som en ny huvudsponsor tar över.

I stället för nationella, fysiska och säsongsbaserade sponsoraktiviteter kommer Vattenfalls fokus att mer ligga på flexibla, digitala och europeiska aktiviteter.