Fler lag än någonsin i 50-årsjubilerande Gothia Cup

Gothia Cup slog rekord 2025 med fler utländska lag än någonsin. Foto: Nora Lor
Gothia Cup slog rekord 2025 med fler utländska lag än någonsin. Foto: Nora Lor

Gothia Cup firade 50 år med rekordstort deltagande. I årets upplaga medverkade 1 920 lag från 76 nationer och för första gången kom fler lag från utlandet än från Sverige. Turneringen i Göteborg inleddes med en ceremoni på Ullevi inför 43 850 personer. Samtidigt växte satsningen på Special Olympics-klassen, där huvudpartnern bidrog med aktiviteter och service på flera spelplatser.

Årets internationella ungdomsturnering i fotboll blev den största i tävlingens historia. Antalet deltagande lag översteg alla tidigare år och representationen var global. Invigningen på Ullevi markerade startskottet för en vecka fylld av matcher, evenemang och möten mellan ungdomar från hela världen.

Företaget har varit officiell partner till Gothia Cup sedan 2023 och gick i år in som huvudpartner till Gothia Special Olympics Trophy (GSOT), för ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning. GSOT-matcher spelades på Kviberg, där Sonepar Arena är en profilerad del av området.

Två lounger, en på Heden och en större på Kviberg, samt ett mindre stand vid arenan erbjöd spelarna viloplatser, mobilladdning, tävlingar och give aways. Vid ett skyfall i början av veckan delades runt 900 regnponchos ut på kort tid. Alla GSOT-spelare fick även dryck och mellanmål.

Förberedelserna pågick i ett år och omfattade planering av tävlingar, musik, laddstationer och material. Företaget hade personal på plats hela veckan för att ta emot deltagare och besökare.

Utöver insatserna kring GSOT sponsrades åtta ungdomslag, ett från varje försäljningsregion. Lagen fick ekonomiskt stöd och utrustning, vilket bidrog till att fler kunde delta i turneringen. Två av de sponsrade lagen var Katrineholms AIK och Råå IF.

Under veckan besöktes loungerna av många spelare, ledare och åskådare. Aktiviteterna och närvaron på spelplatserna gav företaget stor exponering, särskilt genom dekorerade arenor och utdelning av kaptensbindlar med företagets logotyp.

Satsningen på årets Gothia Cup innebar en tydlig ökning av synlighet och engagemang, både gentemot spelare och inom den egna organisationen. Turneringen bidrog till att stärka relationer, skapa möten och lyfta fram inkludering och jämlikhet inom ungdomsidrotten.