Åbo bygger fyra lyxfartyg när kryssningsmarknaden tar fart

Meyer-varvets senaste skapelse, Icon of the Seas lämnar Åbolands skärgård. Foto: Meyer- Varv i Åbo.
Meyer-varvets senaste skapelse, Icon of the Seas lämnar Åbolands skärgård. Foto: Meyer- Varv i Åbo.

Den globala kryssningsmarknaden är inne i en kraftig tillväxtfas. Efter några svåra år under pandemin visar branschen nu tydliga tecken på återhämtning. Enligt Cruise Lines International Association (CLIA) överträffade det globala antalet kryssningspassagerare under 2023 för första gången nivåerna före pandemin – totalt 31,7 miljoner resenärer. Prognoserna pekar dessutom på en fortsatt stark ökning, med upp till 40 miljoner passagerare år 2027.

Den starkaste marknaden är fortfarande Nordamerika, men tillväxten sker i samtliga världsdelar. Intresset för kryssningsresor växer bland både äldre resenärer och yngre målgrupper, vilket driver på nybeställningar av fartyg i rekordomfattning.

En av de stora vinnarna på denna utveckling är Åbo, där det tyska varvsbolaget Meyer driver en av Europas mest avancerade anläggningar för byggnation av kryssningsfartyg.

Fyra Icon-fartyg beställda – tusentals jobb till varvet

Meyer- varvet i Åbo har under de senaste åren kämpat i motvind, men har nu säkrat flera viktiga beställningar. Royal Caribbean har lagt order på fyra kryssningsfartyg av så kallad Icon-klass. Det senaste avtalet bekräftades i maj i år.

– Beställningen betyder mycket för oss. Det innebär arbete för tusentals människor under flera års tid, säger företaget.

Samtidigt finns det möjlighet att ytterligare två Icon-fartyg kommer att beställas. Om även dessa order realiseras, väntas arbetet pågå vid Åbovarvet ända fram till slutet av detta decennium.

Varvet uppger att upp till 6 000 personer kan arbeta samtidigt med att bygga ett enda fartyg. Varje fartyg har ett uppskattat värde på omkring 1,6 miljarder euro.

Osäkerhet kring amerikansk tullpolitik

Trots det starka orderläget finns det fortfarande faktorer som kan påverka utvecklingen. Ett osäkerhetsmoment är hur USA:s framtida tullpolitik kan komma att påverka förutsättningarna för exporten från Åbo.

– Vi följer utvecklingen noggrant, uppger Meyer.

Byggandet av kryssningsfartyg är en verksamhet som är känslig för konjunktursvängningar. Meyer lyckades dock vända sin ekonomi under 2024, efter fem förlustår. Rörelseresultatet uppgick till 135 miljoner euro, medan omsättningen nådde 1,8 miljarder euro.

Den pågående återhämtningen inom den globala kryssningssektorn spelar en avgörande roll för denna positiva utveckling – inte bara i Finland, utan även för hela den europeiska varvsindustrin.

Källa: Talouselämä