Svenska semesterdrömmar - så här ser de ut

Omkring 1 000 svenskar har fått möjligheten att uttrycka sina semesterdrömmar i en fritextbaserad undersökning. Foto: Forsbergs

Sommaren närmar sig och semestern planeras intensivt. Men hur föredrar vi att tillbringa våra lediga veckor? Forsbergs Fritidscenter har samarbetat med Kantar Sifo för att utforska våra semesterdrömmar närmare.

Sol och bad, fjällvandring och kulinariska äventyr är högt på önskelistan när det gäller semesterval. Enligt en undersökning av Forsbergs Fritidscenter och Kantar Sifo önskar många svenskar sig soliga dagar vid havet eller sjön. 

Cirka var sjunde person drömmer om soliga dagar vid havet eller en sjö, särskilt de äldre. Andra populära semesterval inkluderar natur och tystnad, vandring samt flexibla semesterformer som husbil och båtliv. Även om stadssemester och kultur och historia inte är lika vanliga med 13 respektive 9 omnämningar, visar de ändå på en varierad smak och ett brett intresseområde.

– Från sköna dagar vid havet till äventyr med husbilen, de upplevelser som toppar listan får verkligen sägas vara tidlösa favoriter, säger Jonas Karlsson, vd på Forsbergs Fritidscenter. De har stått sig genom generationer och kommer utan tvekan fortsätta skapa oförglömliga minnen, även om hundra år. Ofta känner vi en längtan att återuppleva och föra vidare de glädjefyllda stunderna vi själva hade som barn.

Han betonar att vi svenskar föredrar enkelhet och autenticitet under semestern.

– För många handlar den perfekta semestern bara om att få en paus från vardagens stress, att känna sig ledig och fri, och få mer tid med familjen. Trots sin enkelhet är dessa stunder ovärderliga i den hektiska tid vi lever i. Sedan tar vi gärna chansen att hitta på roliga aktiviteter och njuta av livets goda, men det behöver inte alltid vara så planerat. En dag på stranden eller en picknick i det fria brukar alltid vara populärt, säger Jonas Karlsson.

Forsbergs Fritidscenter har genomfört en undersökning där över 1 000 svenskar fått beskriva sin drömsemester i Sverige med minst 20 ord. Svaren har sedan analyserats med hjälp av AI. Här är de identifierade nyckelorden och antalet gånger de nämndes:

Sol och bad - 142 gånger (13,6 %)
Resa och utforska - 76 gånger (7,3 %)
Fjällvandring - 74 gånger (7,1 %)
Stugliv - 73 gånger (7,0 %)
Matupplevelser - 64 gånger (6,1 %)
Natur och tystnad - 58 gånger (5,6 %)
Vandring - 56 gånger (5,4 %)
Familjesemester - 48 gånger (4,6 %)
Husbil - 42 gånger (4,0 %)
Semester med vänner - 39 gånger (3,7 %)
Kustliv - 28 gånger (2,7 %)
Camping - 23 gånger (2,2 %)
Äventyr och upplevelser - 18 gånger (1,7 %)
Fiske - 18 gånger (1,7 %)
Båtliv - 15 gånger (1,4 %)
Cykling - 14 gånger (1,3 %)
Stadssemester - 13 gånger (1,2 %)
Avkoppling - 12 gånger (1,2 %)
Husvagn - 10 gånger (1,0 %)
Kultur och historia - 9 gånger (0,9 %)

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 19–22 februari 2024. Totalt intervjuades 1045 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).