Garden Future den första globala utställningen om trädgårdens historia

Stefano Boeri, Bosco Verticale, Milan, 2014 Foto: The Blink Fish, 2018

Den 27 april - 13 oktober 2024 presenterar Vandalorum utställningen Garden Futures. Utställningen är den första globala utställningen om trädgårdens historia, nutid och framtid och kommer att utforska dagens trädgårdsideal och framväxande modeller.

I en tid av klimatkris och global osäkerhet har trädgården blivit ett demokratiskt experiment för hållbarhet och social rättvisa. Utställningen behandlar dessa frågor genom konst, design och landskapsarkitektur - från solstolar till vertikal stadsodling, kollektivträdgårdar till konstnärliga projekt.

Utsällningen är producerad av Vitra Design Museum, Wüstenrot Foundation och Nieuwe Instituut, i samarbete med Vandalorum. Formgiven av FormaFantasma. Utställningen innehåller verk av över 100 konstnärer och formgivare, inklusive Aino Aalto, Marjan van Aubel, Stefano Boeri, Roberto Burle Marx, Zheng Guogu, Derek Jarman, Alexandra Kehayoglou, Jamaica Kincaid, Peter Korn, Ulla Molin, Märta Måås-Fjetterström, Piet Oudolf och Mien Ruys.

b
Till vänster: Patricia Urquiola, Tropicalia armchair, 2008 © Vitra Design Museum. TIll höger: Full Grown, The Grown Chair, 2012-2016 © Alice and Gavin Munro. Fotograf:Gavin Repton for Full Grown Ltd.
b
Ulla Molins trädgård i Höganäs Fotograf: Gabriella Dahlman
b
James Wines, Drawing of the Highrise of Homes (theoretical project), 1981, Collection Jonathan Holtzman © Bild: James Wines 

Trädgården som paradis

Utställningen börjar med att utforska trädgården som en idealiserad plats. Genom att skapa en trädgård avslöjar människor hur de förhåller sig till naturen, både som individer och som en del av samhället. Genom historien har trädgården varit en plats där praktiskt arbete möter djupa symboliska, filosofiska och till och med religiösa dimensioner.

Trädgården som samhällsspegel

Trädgårdar avspeglar samhällets värderingar och påverkas av kulturell utveckling samt kommersiella och politiska förändringar. Utställningens andra del visar hur privata trädgårdar är komplexa och kopplade till samhället. Den utforskar självförsörjningens ideal i stadsområden och kopplingen mellan växter i västvärldens trädgårdar och kolonialismen. Exempel inkluderar Green Guerilla-gruppen i New York som på 1970-talet omdefinierade trädgården som plats för social rättvisa och folkligt deltagande.

Trädgården som tankeyta

Vad styr vårt tänkande i trädgårdsdesign? Denna fråga utforskas i utställningens tredje del genom berättelser om innovativa trädgårdsskapare från olika delar av världen. Var och en ser trädgårdsarbete som ett laboratorium för nya idéer. Exempelvis Jamaica Kincaid, amerikansk författare och trädgårdsmästare, som använder sin trädgård för att reflektera över kolonial historia, kulturell appropriering och tvångsförflyttning av folk.

Världen som trädgård

Traditionellt har trädgårdar setts som skyddade områden där människor kontrollerar naturen. Idag, i en tid av klimatförändringar, blir hela planeten en trädgård som kräver vår omsorg. I denna era av utmaningar som klimatförändringar, ekonomisk ojämlikhet och social isolering kan trädgården fungera som en plats för lösningar. Ett exempel är konstnären Alexandra Kehayoglou, vars verk "Meadow" (2023) utforskar bekanta landskap i ljuset av klimatförändringar.

Piet Oudolf på Vandalorum

Holländske trädgårdsdesignern Piet Oudolfs monumentala trädgård på Vandalorum, färdigställd våren 2024, är en central del av utställningen. Oudolf bryter med dekorativa normer och fokuserar på naturens eget växtliv, särskilt perenner, gräs och buskar. Växterna väljs för att ge tilltalande visuella upplevelser under alla årstider.

b
Jurgen Bey, Tree-trunk bench, Bronze and wood (tree trunk), 1998 Vitra Design Museum Fotograf:Jürgen Hans
b
Byggnadsfasen av Kebun-Kebun Bangsar gemenskapsträdgård, Kuala Lumpur, 2017 © Foto: Kebun-Kebun Bangsar

 

b
Piet Oudolf, Trädgården Oudolf Garten i Vitra Campus, Weil am Rhein, 2020. Fotograf: Dejan Jovanovic
b
Till vänster: Piet Oudolf, Trädgården Oudolf Garten i Vitra Campus, Weil am Rhein, 2020. Fotograf: Dejan Jovanovic Till höger: Kieran Dodds, Debre Ensesa, Ethiopia, 2018 Foto: Fotograf:Kieran Dodds