Fransk campingjätte storsatsar i Härnösand och Höga Kusten

Bild från en av Huttopias anläggningar i USA. Foto: Huttopia

Det franska företaget Huttopia ska bygga och driva en ny camping med naturfokus på Smitingen. Det står klart efter att en upphandling gjorts. Avtalet träder i kraft den 1 september i år.

– Det här kommer att lyfta ett redan väldigt populärt besöksmål till nya höjder och bidra starkt till att utveckla besöksnäringen i Härnösand och Höga Kusten, säger Andreas Sjölander (S), kommunstyrelsens ordförande i Härnösand.

bild
Flygbild över Smitingens havsbad i Härnösand, Höga Kusten. Foto: Huttopia

Huttopia driver cirka 90 campinganläggningar, framför allt i Frankrike men även ibland annat USA, Kanada, Kina och Nederländerna. Grundidén är att erbjuda naturnära men samtidigt bekväma upplevelser i specialdesignade stugor eller tält i naturmaterial, så kallad glamping, men även vanliga tältplatser. Huttopia är specialister på hållbara campingar som ligger inbäddade i natursköna områden.

– Det var ett av våra krav, att campingen ska byggas i samklang med naturen. Det här är precis den typ av anläggning vi vill ha i ett så känsligt område som Smitingen, säger Ingemar Wiklander (KD), majoritetsföreträdare och vice ordförande i Höga Kusten Destinationsutveckling.

Förra året hade Smitingen över 100 000 besökare. Den nya campingen beräknas, förutom att bidra med egna gäster, även skapa en ännu större attraktivitet för hela området.

– Smitingen är en riktig pärla i Höga Kusten och den nya campingen kommer att bidra starkt till besöksnäringen. Och inte bara under sommarsäsongen. Smitingen har alla förutsättningar att bli en bra året runt-destination, inte minst med tanke på den fantastiska surfingen under höst och vinter och även andra vinteraktiviteter, säger Mia Karlsson, vd för Höga Kusten Destinationsutveckling.

High Coast Invest, som arbetar för internationella investeringar i Västernorrland, har tillsammans med Höga Kusten Destinationsutveckling och Härnösands kommun drivit arbetet för att etablera en ny camping på Smitingen. Anläggningen är den första satsningen som Huttopia gör i Skandinavien, men antagligen inte den sista.

bild
Bild från Huttopias anläggning i Senonches, Frankrike.

­– Huttopia vill expandera här, men har tydliga kriterier för att investera. Det ska vara en unik plats, en destination med potential och, kanske allra viktigast, ett bra bemötande och engagemang hos de lokala aktörerna. Här klickade det direkt. Härnösands kommun, Höga Kusten Destinationsutveckling med flera har gjort ett fantastiskt tillsammansarbete och den vision för Smitingen som tagits fram har spelat en avgörande roll, säger Bengt Högberg, senior rådgivare på High Coast Invest.

Avtalet är ett så kallat tjänstekoncessionsavtal på 35 år där Huttopia betalar en årlig avgift för markområdet och står för alla kostnader för att bygga och driva campingen. Avtalet träder i kraft 1 september 2023.

Fakta Huttopia:
90 anläggningar i sju länder
90 miljoner euro i omsättning
1 600 anställda
3 miljoner gästnätter
50 000 bäddar