Outdoor Festival STHLM återvänder till Djurgården den 26–28 maj

Foto: Nordic Outdoor Adventures

Efter fjolårets öppningssuccé återvänder Outdoor Festival STHLM till Djurgårdsbrunn den 26–28 maj för en helg fylld av spännande aktiviteter, inspirerande föreläsningar och fina tävlingspriser. Bakom festivalen står friluftsplattformen Nordic Outdoor Adventures (NOA) i samarbete med friluftsjättar såsom Naturkompaniet, Fjällräven och Primus. Målsättningen: att bygga Nordens största outdoorfestival.

En varm festival för den friluftssugne

I maj 2022 slogs ett friluftscamp upp på centrala Djurgården för att under 3 soliga dagar erbjuda tusentals besökare ett smörgåsbord av prova-på-aktiviteter inom vandring, paddling, cykling, fiske, utomhusmatlagning, camping och mycket mer därtill. Den framgångsrika invigningen av Outdoor Festival STHLM presenterades av äventyrsprofilen Renata Chlumska – som återvänder som programvärd även detta år – i samarbete med Nordic Outdoor Adventures (NOA), som tillsammans med partners och utställare öppnade upp för en både varm och spänningslysten festival i friluftslivets tecken. Resultatet: en sublim folkfest där alla sorters friluftsentusiaster får möjligheten att samlas kravlöst.

— Festivalen är menad att fungera som en ‘lägereld’ – en plats där såväl nybörjare som erfarna friluftsentusiaster kan samlas och utbyta erfarenheter och råd, anta spännande utmaningar och vara en del av gemenskapen, säger Michael Malmborg, VD på NOA.

Outdoor Festival STHLM slår upp portarna den 27–28 maj 2023 och är även i år gratis för allmänheten; besökare är välkomna att röra sig fritt på området, delta i clinics, prova på friluftsaktiviteter och ta del av allt spännande från utställarnas innehåll helt kostnadsfritt. Parallellt med det allmänna festivalprogrammet erbjuds exklusiva kurser med aktiviteter mot en avgift, vilka går att förboka eller köpa på festivalområdet i mån av plats. Bland festivalens utställare och värdar återfinns flertalet namnkunniga friluftsikoner, såsom Naturkompaniet, Fjällräven, Primus, Hanwag och Morakniv.

I samarbete med NOA – en digital storsatsning för det svenska friluftslivet

Foto: Matilda Nilsson

Outdoor Festival STHLM arrangeras av NOA – en plattform som förenar digitala tjänster med fysiska upplevelser. I NOA-appen, utvecklad i samarbete med Levels Venture Studio, får friluftsentusiaster i alla åldrar ta del av över 3000 besöksvärda destinationer, aktiviteter och äventyr runtom i Sverige samt bli uppdaterad om spännande friluftsevenemang i närliggande områden. Appen gör det möjligt att bygga ett eget digitalt bibliotek fyllt av friluftsäventyr och nya upptäckter, som kontinuerligt fylls på med innehåll särskilt kurerat av företagets ambassadörer och partners.

– NOA-appen är ett första steg i en digital storsatsning för att metodiskt driva trafik till destinationer och aktörer inom naturturism och friluftsliv. Vi ser ett behov bland mindre aktörer, t.ex. guider, uthyrare och boenden, av direkta bokningar och ett digitalt kontaktnät – det är något som kommer vara möjligt i framtiden via vår plattform, menar Linus Granborg, medgrundare av Levels och CPO på NOA.