Världens största fartyg för 60 000 passagerare uppstår idag på ritbordet

Enligt CNN skulle skeppet med namnet Pangeos bli 550 meter långt och 610 meter brett och likna å ena sidan en simsköldpadda och å andra sidan en gigantisk stadion. Fartygets djupgående skulle vara 30 meter. Bild:Foto: Lazzarini Design

Fartyget designat för att vara världens största ser vilt ut på designbordet: Form som en sköldpadda, 60 000 passagerare och ett pris på 8 miljarder euro

Fartyget kommer att ha en bredd på 610 meter och en längd på 550 meter. Enligt italienarna skulle Pangeos-skeppet kunna stå färdigt i början av 2040-talet.

Lazzarinis designkontor föreställer sig att ett fartyg vid namn Pangeos skulle kunna byggas i Saudiarabien.

”Galet projekt”

Det finns stora projekt och galna projekt. Den italienska ingenjörsfirman Lazzarinis plan för världens största fartyg tillhör den senare kategorin, på gott och ont.

Fartyget skulle ha plats för cirka 60 000 passagerare. Dess tak skulle täckas med solpaneler och undervattensdelarna av skrovet skulle bestå av så många som 30 000 vattentäta fack. Bilder på fartyget kan ses på dess hemsida.

Drivs av nio elmotorer

Lazzarini uppskattar priset på projektet till cirka 8 miljarder euro. Bolaget hoppas att bygget av fartyget kan starta 2033, det vill säga mer än tio år framåt. Den skulle vara klar i början av 2040-talet.

Fartyget skulle drivas av nio elmotorer på mer än 12 megawatt. Deras sammanlagda effekt på cirka 110 megawatt skulle räcka för att pressa fartyget till en hastighet av cirka 5 knop, eller 9 km/h, vilket är blygsamt sett till hastighet. Enligt projektets hemsida skulle sex av motorerna installeras i sköldpaddans fenor – tre i varje – och tre i bakbenen och svansen.

En separat fråga är om kraften från solcellerna skulle kunna ge tillräckligt med el till det gigantiska fartygets motorer.

Lite matematik i slutet av denna berättelse avslöjar att svaret är otvetydigt nej. Om fartyget skulle drivas elektriskt skulle det troligen behöva utrustas med kärnreaktorer i verkligheten.

 Tillsammans med fartygets massiva storlek och brist på kraft förklaras den långsamma maxhastigheten av dess extremt oströmlinjeformade form.

 Enligt lyxlivs- och tekniktidningen Robb Report skulle Pangeos vara en femstjärnig lyxresort som skulle innehålla, förutom boende, ett köpcentrum och trädgårdar.

I mitten av fartygets stadionliknande skrov kunde man segla in i hamnen från aktern under Drawbridges, illustrerar Lazzarins video. Kanske tack vare detta inslag tänkte en CNN-reporter beskriva Pangeos som också liknade en Bond-skurks högkvarter.

Naturligtvis finns det inget varv som är tillräckligt stort för att bygga Pangeos i hela världen, men ett varv skulle behöva grävas ut separat för detta projekt. På projektets hemsida är det planerat att en lämplig plats för varvet ska kunna hittas till exempel vid Röda havets kust i Saudiarabien.

Naturligtvis skulle Pangeos inte passa i Panama- eller Suez-kanalerna. På grund av dess djup skulle den inte ens kunna passera Engelska kanalen i hela dess längd, inte ens Malackasundet mellan Sumatra och Malaysia. Östersjön och Svarta havet skulle naturligtvis vara ett helt uteslutet område.

Källa: Maritim Noticias