ESS storsatsar på Örenäs Slott

Satsningen på Örenäs Slott innebär fler arbetstillfällen, mer rum, fler pooler, nya aktiviteter, events och fler restauranger och barer. Foto: ESS Group

Örenäs Slott blir ESS familjens 11:e hotelldestination och nu står det klart hur planerna framåt ser ut. Satsningen blir en av de största för ESS Group någonsin där ambitionen är att skapa ett nytt landmärke i Sverige men också kunna attrahera en större internationell publik. Den nya destinationen Örenäs kommer anställa upp emot 150 medarbetare och de totala investeringarna landar på runt 200 miljoner kronor.

”Att vi får möjligheten att nu välkomna ett slott till vår familj av hotelldestinationer känns som en dröm. I vår ambition att skapa platser och miljöer som människor vill återkomma till och må riktigt bra på så vill vi med Örenäs gå all-in. Den här platsen förtjänar mer av allt, upplevelser, pooler, mat, möten, dryck, sport, musik, natur och därför är det extra roligt att få berätta om den här stora investeringen samtidigt som vi också planerar för att kunna välkomna upp emot 150 nya medarbetare", säger Jonas Stenberg VD ESS Group.

Efter nyårsafton i år påbörjas satsningen. Slottet kommer stängas för att direkt påbörja sin resa mot en ny sorts slottsupplevelse. Varsamma renoveringar av slottet enligt alla konstens regler men också nybyggnationer runt omkring huvudbyggnaden i form av pooler, mer restauranger, fler och bättre hotellrum och mer plats för aktiviteter, events, musik, konst, hästpolo, fot- och brännboll. Det byggs om och till för att skapa bättre förutsättningar för träning och aktiviteter. Men man tillför också mycket miljöer för att kunna ta sig ett gott glas med vänner, efter sportandet och alla upplevelser. Byggtiden beräknas till sommaren 2023, och väl vid öppning planeras det redan för en stor trädgårds-premiär med slottet som kuliss.

”Slottet kommer bli ännu vackrare och en plats som vi hoppas ska få såväl alla i Sverige men också gäster från övriga världen att vilja besöka. Vi bygger ut området bredvid slottet och skapar ytterligare miljöer som man vill hänga på. Bland annat så bygger vi vår läckraste pool club någonsin, den görs i en Ralph Lauren-slotts-hästpolo-stil där de första skisserna känns riktigt lovande. Storleken på den här satsningen gör att vi nu skapar en destination där vi tror att man behöver stanna mer än ett dygn för att uppleva hela resorten”, fortsätter Jonas Stenberg ESS Group.