Lanetalk utvecklat den första digitala tävlingsplattplattformen för bowling

Bild: Michelle McEwen/Unsplash
Bild: Michelle McEwen/Unsplash

Med över 160 miljoner utövare, varav 15 miljoner sportbowlare, så är bowling en av världens största utövarsporter för vuxna. För att modernisera träning och tävling globalt har Lanetalk utvecklat den första digitala tävlingsplattplattformen för bowling. Efter förra årets lyckade testlansering, där bowlare över hela världen tilläts tävla utan att behöva lämna sin lokala bowlinghall, tar bolaget nu sats mot nya höjder genom att ta in 23 mkr från nya investerare, för den fortsatta digitaliseringsresan.

Genom Lanetalks app nås såväl livescoring, träningsverktyg och tävlingsplattform, likväl som statistik som hjälper bowlare att utveckla sitt spel. Lanetalk tillhandahåller även tjänster för att söka och boka bowlingbanor.

Med inspiration från andra framgångar när det gäller digitaliseringen av olika sporter, så planerar Lanetalk nu en lansering på den globala marknaden.

–Det vi gjort inom Lanetalk, är att modernisera bowlingen och digitalisera träning och tävlingar. Vi vill ta bowlingen in i samtiden och är inspirerade av andra träningsverktyg och e-sportplattformar och kommer inom kort att lansera fler tjänster som höjer bowlingupplevelsen för världens 163 miljoner bowlare, säger VD Roberth Risberg Strindholm.

Huvudinvesterare i nyemissionen är WiT Ventures som tillsammans med andra privata investerare har gått in med ca 23 mkr i nytt eget kapital.

-Vi blev verkligen imponerade av vad bolaget har utvecklat och vad man tillfört bowlingen, både vad gäller tränings- och tävlingsplattformen, men också av den enorma mängden statistik och data som bolaget har byggt upp. Lanetalk har redan tagit en viktig position på den internationella marknaden för bowling och med den här emissionen, ser vi att bolaget kan utveckla och växa konceptet ytterligare, berättar Johan Gorecki, partner på WiT Ventures. 

Satsar på över en kvarts miljon användare inom kommande år

Det senaste kapitaltillskottet möjliggör en snabbare lansering av bolagets produkter och tjänster, vilket bland annat, inkluderar att förstärka Lanetalks position som världens största sociala nätverk för bowlare. Enligt plan räknar man med att nå närmare 250 000 användare under 2021 samt att lansera en mängd nya funktioner, bland annat en betalapp för liga- och proffsbowlare.