Diskus, koner, häckar, linjer, måttband, stafettpinnar på friidrottsarenan är detaljer som alltid bara finns där när det är dags för stora tävlingar, men var kommer alla artiklar från? Det svenska företaget Nordic Sport är en världens ledande leverantörer av friidrottsutrustning och andra produkter som används i sportsammanhang, som till exempel målställningar till fotboll, bandy, ishockey och innebandy. Dennis Österberg jobbar idag som vice vd för NordicSport med produktutveckling och marknadsföring som ansvar. Sport&Fritidsmiljö tog ett snack med honom för att höra varför just hans bolag anlitas till så många stora evenemang över hela världen. Företagets huvudkontor ligger i Skellefteå, men de har också ett kontor på Stora Essingen i Stockholm och det är där som
Dennis Österberg har sin bas.
– Nordic Sport startades av min pappa Börje 1972. Han började sin bana med att dra igång
en spjutfabrik uppe i Arvidsjaur och än idag har vi kvar fabriken där uppe. 30 procent av alla våra artiklar tillverkas där. Det första säljkontoret låg i Skellefteå och det ligger kvar där sedan dess, bara det att det är lite fler människor som jobbar där nu, säger Dennis och ler.
Utomhus-EM i Amsterdam 2016
Pappa Börje reste runtom i världen på olika friidrottstävlingar och till klubbar och han utökade snart med fler produkter för att så småningom jobba med mer eller mindre samtliga produkter som används vid friidrottstävlingar.
– Han skapade ett väldigt starkt nätverk inom idrottsvärlden och idag driver vi vidare det han byggde från grunden. Även om vi är ”gamla i gården”, är det viktigaste för det här företaget att tänka lite ”out of the box”. Det blir lätt så i den här branschen att man rullar på i samma stil man alltid gjort. Där känns det som om vi ligger i framkant. Jag menar, varför ska man göra gråa aluminiumhäckar när man kan använda färger som syns, till exempel orange eller blått? Just detta har skapat en trygg kundbas för oss och man kan säga att kunderna i den här branschen är lite som fotbollsfans, de är lojala med klubben/företaget de gillar.
Sedan många år tillbaka har Nordic Sport fått äran att vara huvudleverantör till flera stora mästerskap.
– Vi har fått huvudansvaret för Friidrotts-EM både inom- och utomhus flera gånger i rad och i början av mars blev det klart att vi fick kontraktet för Utomhus-EM i Amsterdam
2016. Det gläder oss väldigt mycket att vi fick det uppdraget, säger Dennis och ler.
En av detaljerna som gör att Dennis företag får så stora uppdrag, är också att de är nytänkande vad gäller funktionaliteten.
– Vi har blivit väldigt stora inom målställningstillverkning. Alla som har varit på en
fotbollsplan med flyttbara mål, vet hur man måste hjälpa till flera stycken för att flytta på målen. Våra senaste mål är gjorda så att det räcker med en person när målen ska flyttas. Sådana detaljer är mycket värda ute bland vaktmästare och personal på anläggningarna och det är ju också ofta desom är med när utrustning ska inhandlas. Idag levererar vi också hockeymål till mer eller mindre alla ishockeylag i SHL, säger Dennis.
Kontinuitet
Kvalitet är viktigt, men idag är det lika viktigt att värna om sin kundbas genom uppföljning.
– Vi ser alltid till att följa upp alla arrangemang före, under och efter de har gått av
stapeln. Samma gäller ute bland kommunerna där vi ofta förser idrottshallar, gymnastiksalar och liknande med allt de behöver. Det vet man själv hur mycket man uppskattar uppföljning om man köper något nytt. Det skapar en trygghet mellan kunderna och vårt företag. Så har vi alltid jobbat och det tänker vi fortsätta med, säger Dennis.
50 procent export
Hälften av Nordic Sports produkter säljs i de nordiska länderna och övriga 50 procent går
på export till andra länder, både i Europa och andra världsdelar.
– Självklart är kvalitet väldigt viktigt på produkter som används ofta och hårdhänt av
utövarna. Det finns en del företag, inte bara i denna branschen, det gäller nog de flesta
företagen, att de lägger sig på ett lågt pris för att vinna upphandlingen. I en del fall så är det kommunen som bestämmer vem man ska jobba med och ifall en kommun har en viss budget och inte på något vis kan gå utanför den, så blir det ibland så att de efter en tid ångrar att de inte satsade hårdare på riktigt bra kvalitet. Vi vet att vi ofta är dyrast i branschen, men som tur är har vi arbetat upp ett så bra rykte, att många vet vad de får av oss och att det håller i längden. Det är roligt att jobba med bra produkter och glada kunder. Det tänker vi fortsätta med, avslutar Dennis Österberg.