Tillsammans med SCR, Svensk Camping har Swedish Lapland Visitors Board genomfört en gästundersökning bland svenska och norska campinggäster. Hur planerar man inför sin resa till destinationen Swedish Lapland? Vad gör man på dagarna? Hur rör man sig i området? Vilka är de? Vad tycker de om utbudet och campinganläggingarna? Vad saknas? Varför har de valt att resa hit och vad är det som avgör val av resmål? Det är några av de övergripande frågeställningarna som undersökningen ger svar på.
– Campinggästerna är viktiga för samtliga kommuner i regionen, men vi har lite grann tagit dem för givna tror oss veta vilka de är och hur de prioriterar. Kartläggningen spelar därför en viktig roll för att lära oss hur det faktiskt ligger till. Resultatet i undersökningen vägleder för strategiska beslut och val av marknadsaktiviteter för att påverka målgruppen att besöka regionen framöver, säger Erica Mattsson, strateg på Swedish Lapland Visitors Board.
Undersökningen har riktat in sig på gäster som besökt destinationen Swedish Lapland under sommaren 2014. Datainsamlingen har skett via en webbenkät med gäster på SCR Svensk Campings medlemsanläggningar som urvalsbas. Sammanlagt har 758 personer svarat på enkäten, en svarsfrekvens på 30 %, vilket gör att resultatet går att använda i analys och utveckling av erbjudanden mot målgrupperna.
– För att kunna utveckla besöksnäringen är det väldigt viktigt att vi samarbetar. Swedish Lapland Visitors Boards initiativ att skapa mer kunskap om campinggästerna är både positivt och viktigt. Det ger oss en gemensam grund för att ta fram rätt erbjudanden till rätt gäster, säger Lars Isacson, VD på SCR Svensk Camping.
Undersökningen visar att gästerna överlag är väldigt nöjda och pekar både på redan kända delar men ger också nya viktiga insikter. Svenska besökare visar sig vara till största delen ”WHOPs” (äldre par med utflugna barn) som vill göra en kortare semester medan norska besökare är ”Active Families” som gärna reser i grupp med andra familjer och stannar längre perioder. För dem är det viktigt med en hög servicenivå både på anläggningen och ett utbud av affärer med bra öppettider samt ett stort aktivitetsutbud speciellt för barnen.
– Jag trodde jag visste i stort sett allt om dessa gäster men undersökningen har gett mig och vår organisation värdefull insikt i gästernas specifika behov och efterfrågan, säger Peter Wallin, tidigare chef på Bodens Camping och nu verksam på SCR, med mångårig erfarenhet av campinggäster. Ett exempel är att norrmännen spenderar så otroligt mycket mer pengar på shopping, restauranger, caféer och aktiviteter under sin vistelse i jämförelse med de svenska gästerna. Det innebär att campingverksamheten spelar en mycket viktig roll för handelns kundunderlag.
Piteå är en destination med flertalet campinganläggningar som lockar många besökare från både Sverige och Norge på sommaren. Destination Piteå har varit aktiva i planeringen av undersökningen och Per Hallqvist, vd, menar att enkätsvaren ger underlag för anläggningarnas möjliga affärsutveckling. Campinggästerna har traditionellt betraktats som sommargäster, men undersökningen lär oss om hur vi kan utveckla erbjudanden för att utöka säsongen och skapa nya affärer för campinganläggningarna. Till exempel har Västra Kajens Camping många norska gäster som kommer redan under påsk, avslutar Per.
Undersökningen i sin helhet kommer presenteras vid besöksnäringens branschdag – Academy of Swedish Lapland - den 26-27 maj.