Nyligen presenterades vinnarna i Swedish Brand Award 2016 som är en varumärkesmätning där omkring 6 000 konsumenter har uttalat sig om 500 varumärken i 35 olika branscher. Liseberg var en av de varumärken som hamnade i toppen i kategorin nöjesattraktioner, och på en femte plats alla kategorier.
I undersökningen, som genomförs av Evimetrix, räknas olika varumäkens värde fram baserat på en kombination av kännedom och Nöjd Kund Index. Kominationen av hög kännedom och nöjda kunder gör att Liseberg hamnar i topp bland de 32 nöjesattrakioner som ingår i kategorin.
- Liseberg tar hem titeln Sveriges starkaste varumärke i kategorin nöjesattraktioner, för fjärde året i rad. Det är starkt av Liseberg att fortsätta leverera både nöjda kunder och hög kännedom över så här lång tid, säger Peter Wissing, projektledare för Evimetrix Swedish Brand Award.
Nöjd Kund-parametrarna som betygsätts inom kategorin nöjesattraktioner är personalens bemötande och kunnande, prisvärdhet, trivsamt och rent, öppettider, aktiviteter för barn, restauranger/caféer, läge, parkeringsmöjligheter och säkerhet. Dessa parametrar viktas i fallande skala där personalens bemötande och kunnande väger tyngst.
Branschen nöjesattraktioner har hela tre placeringar på topp 20-listan över alla 500 varumärken som jämförts i undersökningen. Förutom Liseberg är Kolmården och Astrid Lindgrens Värld representerade, på åttonde respektive sjuttonde plats. Framför Liseberg på totallistan placerar sig IKEA, Yes, Gekås Ullared och ICA.
Resultatet baseras på en mätning bland drygt 6 000 konsumenter i Sverige, varav 1 123 personer svarade i kategorin nöjesattraktioner.
Undersökningen genomfördes under juni och augusti och materialet samlades in via en webbenkät till ett representativt urval av personer över 18 år.