Cykel – med eller utan elmotor

Mountainbike. Foto: Fotoolia
Mountainbike. Foto: Fotoolia

Cykeln är ett säkert vårtecken. Människor har cyklat i mer än hundra år och hela tiden har tekniken utvecklats. Den första cykeln var en sparkcykel utan styre och ramen var utformad som en häst. Denna ”hobbyhäst” utvecklades av den tyske friherren Ludvig von Drais i slutet av 1700-talet. Men det dröjde ända till andra hälften av 1800-talet innan folk började intressera sig för cykeln – och då hade hobbyhästen fått pedaler.

Stockholmaren J.W. Östberg var en av de svenska pionjärerna inom cykelsporten, som då började kallades för ”hjulritt”. Den försågs med trampor, vilket gjorde att man kunde åka uppför backarna.

Den första höghjulingen i järn med massiva gummidäck patenterades 1870 av engelsmännen James Starley och William Hillman. Höghjulingen blev också förebild till en barncykel – en trehjuling med stort pedalförsett framhjul. Den tillverkades i Sverige från 1880 och tillverkas fortfarande. En av de stora tillverkarna var Per From.

Under slutet av 1800-talet kom de första kedjedrivna cyklarna med utväxling mellan det stora och lilla kedjehjulet. Tidigare cyklar hade utväxlingen i det stora framhjulet. Denna nya cykel blev prototypen för våra dagars cyklar. Nordstjernan från Anton Wiklunds Maskin och Velocipedfabrik i Stockholm tillverkade 1894 den första svenska cykeln. Den hade luftfyllda gummidäck, kullagrat nav, vevparti och två fotstöd på framgaffeln.

 

Att välja rätt cykel

Det finns ett enormt utbud av cyklar på marknaden idag. En del är avsedda för vardagskörning, andra för träning och tävling. Det första du måste göra är alltså att besluta vilket som är det huvudsakliga syftet med cykeln. När du hittat rätt cykel så är det en fördel om du kan provköra den. Viktigt är att växlar och bromsar fungerar som de ska, utan att låsa sig. Utväxlingen ska fungera så att du kan sitta kvar och trampa i uppförbackar.

Krav på cykeln

Enligt lag så ska en cykel ha ringklocka och broms. Det är också lag på belysning och reflexer när det är mörkt. Baklyktan ska visa rött ljus och kunna ses på 300 meters avstånd. Den får vara av blinkande typ, med minst 200 blinkningar/minut. Strålkastaren framtill ska ge vitt eller gult ljus och kunna ses på 300 meters avstånd. En röd reflex ska finnas bak, en vit fram och en vit eller orange vid sidorna. Alla barn och ungdomar under 15 år ska bära hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel, även på inhägnat område. Föräldrar eller andra personer som fyllt 15 år kan bötfällas om de på sin cykel skjutsar ett barn som inte har cykelhjälm.

 

Varför cykel?

Förutom förbättrad hälsa och ekonomi så finns det en mängd andra skäl till att börja använda cykel i större utsträckning. Det blir lugnare, renare och tystare i stadsmiljön. Det skapar ett långsiktigt hållbart samhälle med lägre utsläpp av koldioxid och därmed bättre luftkvalitet. Slutligen så innebär färre bilar minskat buller, minskad trängsel och säkrare gator.

Elcykeln

Elcyklar har funnits i ett par decennier, men under det här året väntas en kraftig ökning i försäljningen. Största elcykelnationerna är Holland, Danmark och Tyskland. Elcykeln drivs, som framgår av namnet, av en elmotor. Man skiljer på elcykel och elassisterad cykel. Den senare är utrustad med PAS (Pedal Assistent System), som bara ger fart när pedalerna rör sig. De får också ha max 1kW effekt och elmotorn får inte ge någon ytterligare kraft när hastigheten 25 km/h uppnåtts.

 

Två kategorier

Elcyklar kan till utseende likna elassisterade men de drivs vanligtvis med gashantag. Om elcykeln inte har PAS får de bara ha en topphastighet på 20 km/h annars klassas de som mopeder och då krävs trafikförsäkring och att föraren bär hjälm. Men nu förses marknaden med nya elcyklar och därmed kommer nya direktiv och krav på besiktning. Transportstyrelsen kommer att införa EU-kommissionens direktiv, vilket innebär att eldrivna cyklar delas upp i två kategorier.

Kategori ett omfattar elcyklar med en topphastighet på högst 25 km/h, med en elmotor på upp till 250 W. De kommer med största sannolikhet att undantas från typbesiktningskravet. Den andra kategorin omfattar eldrivna cyklar med en topphastighet upp till 45 km/h och en motoreffekt på 1 kW. Dessa elcyklar är i praktiken klass II mopeder som kräver typbesiktning, förarbevis och hjälm. Starkare motor gör att cykeln orkar mer och kan då användas för till exempel lättare transporter.

Det vanligaste är att elcykelns motor drivs av ett lätt litiumbatteri med en drivspänning på mellan 24-36 volt. Kraften i batteriet kan räcka upp till ungefär sju mil. Vanligtvis finns en mätare på styret som visar energiåtgången. Man kan ladda elcykeln i ett vanligt eluttag, med en medföljande laddare. Det kan ta upp till åtta timmar att ladda batteriet, som ofta går att lyfta av från elcykeln.

 

Fler och längre cykelturer

För den vane cyklisten kanske inte elcykeln känns som en riktig cykel. Men den kan faktiskt få ut en helt ny kategori människor på cykeltur. För de något äldre kan det vara ett enkelt och skönt sätt att komma ut på. Att trampa lite grand är bättre än att inte trampa alls.

Nya cykelleder skapas i olika delar av landet, men cykelvägarna är inte alltid utritade på de vanliga kartorna. Då kan en cykelkarta komma till nytta. Nya cykelkartor är på väg ut i handeln, lagom till att säsongen börjar. Vill du veta mer om cykelturism så kan du till exempel gå in på Cykelfrämjandets Encyklopedin och läsa om Cykelåret 2016.