Helsinborg moderniserar besöksservicen

InfoPoints i Helsingborg. Foto: Helsingborgs stad
InfoPoints i Helsingborg. Foto: Helsingborgs stad

Helsingborgs stad turistbyrå avvecklas till hösten. Orsaken är att antalet fysiska besökare på turistbyrån minskar kraftigt till förmån för besök på en rad olika digitala plattformar.  Nu förstärks därför arbetet med en rad olika digitala kanaler som hemsidor, appar och andra sociala medier, skriver Helsingborgs stad i ett pressmeddelande.

– När 93 procent av befolkningen har internet och 85 procent använder sin smartphone på resan, märker vi att våra besökare allt oftare söker sin information och inspiration via andra kanaler än stadens turistbyrå. Genom att ersätta turistbyrån med information och inspiration i andra kanaler möter vi deras önskemål och behov, säger Emma Håkansson, turism- och destinationsutvecklingschef i Helsingborgs stad, i pressmeddelandet.

För att behålla det personliga mötet utökar staden även förra årets satsning på så kallade InfoPoints, som är en form av delegerat värdskap..

I stadens nya koncept ingår även att engagera en rad frivilliga helsingborgare att under namnet Greeters att ta hand om besökare i staden.