Idrottslärare ser till att fler elever lär sig simma

Elever från Didaktus Gymnasieskola. Foto: Academedia
Elever från Didaktus Gymnasieskola. Foto: Academedia

Enligt den svenska grundskolans läroplan ska alla elever som går ut årskurs sex kunna simma minst 200 meter samt hantera nödsituationer i vatten. Så ser det dock inte ut överallt i världen. På Didaktus gymnasieskola i Liljeholmen går många elever med utländsk bakgrund som inte lärt sig att simma i sina tidigare hemländer, vilket har engagerat idrottsläraren Maria Jonsson, som startat en simskola för att fler elever ska lära sig grunderna i simning. Detta skriver Academedia i ett pressmeddelande.

– I kursplanen finns en förväntan om att alla elever har massa förkunskaper som mina elever inte har. Att inte kunna simma gör en väldigt begränsad och därför har jag dragit igång det här projektet, säger Maria Jonsson i pressmeddelandet. 

Projektet har fått stipendium av bland annat Stockholm Stad och Prins Carl Gustafs stiftelse. Med stöd av Svenska livräddningssällskapet har Maria Jonsson arrangerat simlektioner i en abonnerad simhall. 

– Projektet är fortfarande i startskedet och i nuläget riktar det sig till tjejer eftersom deras simkunnighet ofta är sämre än killarnas. Vi har ju simning på schemat inom ramen för den ordinarie idrottsundervisningen också, i motionssyfte, men detta är en specialsatsning. Att kunna simma kan vara skillnaden mellan liv och död så för mig känns detta oerhört viktigt, säger Maria Jonsson. 

 av eleverna som inte kunde simma innan projektet startade. Hon kom till Sverige från Uganda för fem år sedan och i hemlandet lärde hon sig aldrig att simma.  

– Simprojektet som Maria startat är bra och det kan nog lära många elever att simma, speciellt elever som kanske nyligen flyttat till Sverige. För mig betyder det väldigt mycket och nu älskar jag att vara i vattnet. Jag gillar att vara på stranden och går gärna till simhallen på fritiden, säger eleven Sandra Nakkazzi, som läser tredje året på vård- och omsorgsprogrammet.

Enligt  Maria Jonsson handlar simningen inte bara om de faktiska kunskaperna som kan rädda liv i vatten, även om elevernas självförtroende och självkänsla.

 

– Det är viktigt att våga utmana sig själv och testa saker som man kanske är osäker på. För många av eleverna hos oss är gymnasiet troligtvis sista chansen att lära sig simma, att de skulle boka in sig på simutbildningar på egen hand ser jag som rätt osannolikt, avslutar Maria Jonsson.