2015 var ett bra år för sporthandeln. Och nu när vintern har nått Sverige hoppas branschen på fortsatt fina siffror under det nya året.
-Under 2015 har det gått väldigt bra för detaljhandeln överlag och även sporthandeln har fått ta del av det, säger Andreas Svensson, senior analytiker på HUI Research.
Vi konsumenter fortsätter att spendera pengar på sportartiklar - oavsett årstid.
-Det är ju en trend som pågått länge just det här med att branscherna försöker knyta sig alltmer till hälsa och fritid. Sporthandeln är väldigt väl positionerad i det segmentet, säger Svensson.
För att försäljningen av skridskor, skidor och pulkor däremot ska blomstra så krävs en riktig vinter. Så fort minusgrader och snö infinner sig får det effekt. Annonssajten Blocket kan redan nu se en ökning på antalet annonser relaterade till vintersport.
-Nu har det kommit igång. Sen har vi ju haft röda dagar, och för korta tidsperioder är det svårt att gå ut med specifika siffror, men vi kan i alla fall se att den har kommit igång rejält, Linnéa Aguero, pressansvarig på Blocket.
Sportkedjor som TT har varit i kontakt märker också skillnad så fort vädret slår om. Då ökar efterfrågan på vinterrelaterade produkter direkt.
-Vi ökade i november, men inte på vintersportartiklar i och med den dåliga starten på vintern. Men sedan kylan har kommit så har vi fått en bra försäljningsökning. Det märks direkt i våra butiker när vi får vinter. Vädret är ju lite av sportbranschens akilleshäl, säger Pelle Lindkvist, försäljningschef på Team Sportia.
Enligt prognoser från HUI Research väntas sporthandeln avsluta 2015 starkt, precis som övriga detaljhandeln.
-I november var det väldigt starka tillväxttal. Förutsättningen finns för ett gynnsamt försäljningstempo även för december, säger Andreas Svensson.
(TT)