Studio Marco Pivas nya Casa Alitalia-lounge öppnad

Loungen förmedlar den sanna italienska livsstilen. Foto: Andrea Martiradonna
Vid entrén möter besökaren Alitalias varumärkesidentitet, däribland färgerna och flygplanets logotyp. Foto: Andrea Martiradonna
Loungen ska tillgodose behoven hos olika typer av användare, från turister till affärsresenärer. Foto: Andrea Martiradonna

I närvaro av Fabio Lazzerini, Alitalias VD, Antonio Catricala, VD för Aereoporti di Roma, Vito Riggio, VD för ENAC; Adriano Meloni, Campidoglio-representanten för turism, och Alitalias administratör, Luigi Gubitosi, öppnades nyligen den nya Casa Alitalia-loungen på Roms Leonardo da Vinci- flygplats.

Studio Marco Piva, som är ansvarig för design av projektet, representerades av studions arkitekter och formgivare.

Den nya loungen är det tredje designprojektet som har konstruerats av Studio Marco Piva för Italiens flaggskeppsflygbolag, vilket kommer som kronan på verket för studions utomeuropeiska verksamhet av detta format efter studions utformning av den prestigefyllda loungen på New York JFK Airport.

Den nya Casa Alitalia-loungen i Rom är resultatet av Studio Marco Pivas orientering på utrymmen, material och detaljer. Denna plats för paus och vila har utformats för att hälsa besökarna välkomna. Loungen förmedlar den sanna italienska livsstilen genom design och erbjuder en stor portion klass och komfort.

Loungens drygt 1000 kvadratmeter, skapad av formgivaren Grottini, introducerar olika områden som har som mål att tillgodose behoven hos olika typer av användare, från turister till affärsresenärer, inklusive temaplatser, som sträcker sig från vinkällare till ett relaxområde.

Flera designade, ikoniska symboler är integrerade i loungens stora entrédörr, som har uppförts av Titanium Travertine.  Dessa geometriska dekorationer står i bjärt kontrast till annat material, däribland Alulife - aluminium, Brand Glass - glas, Arpa Industriale, ny generations FENIX- laminat, ljuskroppar och inredning tillverkade av de mest prestigefyllda italienska företagen, såsom Ceramica Cielo, Flos, La Palma, Marazzi, Martini Illuminazione, och Poltrona Frau.

Särskild uppmärksamhet ägnades åt valet av dekorativa föremål, däribland det noggranna urvalet av böcker för en imponerande lång bokhylla på upp till 7 meter, där även Bitossis och Richard Ginoris keramiska samlingar har placerats.

- Vi valde att återkalla vissa delar av Alitalias varumärkesidentitet, däribland färgerna och flygplanets logotyp och tolka dem som dekorativa element, sade Armando Bruno.

Resultatet blev en lounge med djärv identitet, starkt rotad i den italienska kulturen, men ändå i form av ytterst elegant design.

Källa: Studio Marco Piva