Lyckosamt år för Parks and Resorts

Gröna Lund i Stockholm. Bild: Parks and Resorts

 Parks and Resorts Scandinavia är i färd med att skicka in årsredovisningen för 2016, som visar på ytterligare ett starkt år för nöjesparkskoncernen. Bland annat slog man rekord i både omsättning och antal besökare till parkerna.

Nöjesparkskoncernen Parks and Resorts Scandinavia, bestående av Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland, lämnar i dagarna in sin årsredovisning för 2016, som återigen visar rekordsiffror för koncernen. Omsättningen ökade med hela 8 % och besökssiffrorna ökade med 3 %, då nära 3 miljoner gäster besökte parkerna, något som är den högsta siffran någonsin.

– Att vi 2016 lockade ännu fler gäster än rekordåret 2015 känns väldigt roligt. Det ger oss mod att fortsätta satsa stora resurser på både nya upplevelser i parkerna samt utbildning och utveckling av våra medarbetare. Ambitionen är att alltid överraska och överträffa våra gästers förväntningar, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.

Gröna Lund 
Det anrika tivolit i Stockholm slog både besöks- och omsättningsrekord, trots att man saknade en attraktionsnyhet för året. Istället satsade man på konsertverksamheten, med bland annat stora internationella artister så som Lionel Richie och Iggy Pop och man gjorde även satsningar på matupplevelsen med nya restaurangkoncept. Antalet gäster under året uppgick till 1 570 092 vilket är 5 procent fler än föregående år (1 489 081). Omsättningen ökade med hela 11 procent från 546,8 miljoner kronor 2015 till 604,8 miljoner kronor 2016.

Kolmården och Vildmarkshotellet 
Under året slog Kolmården besöksrekord i modern tid, med 727 113 gäster vilket är en ökning med 1 procent jämfört med 2015 (720 764). Förklaringarna till framgången ligger i investeringar som Bamses Värld (2015), Wildfire (2016) och det nya julfirandet Sagojul, i kombination med en mycket hög gästnöjdhet under lång tid. Vildmarkshotellet nådde beläggningsrekord med en ökning med 9 procent av sålda hotellnätter.

Skara Sommarland 
Till 2016 byggdes ytterligare en stor vattenattraktion, Snakepit, och 10 nya premiumstugor på campingen, som höll full beläggning under stora delar av säsongen. Trots en vädermässigt utmanande inledning på sommaren lyckades Skara Sommarland öka besökstalen med 11 procent, då antalet gäster uppgick till 253 538 (227 418). Även omsättningen ökade från 85,6 miljoner kronor till 95,7 miljoner kronor, vilken är en ökning med 12 procent.

Furuvik 
Furuvik gjorde återigen en fantastisk säsong och slog sånär fjolårets besöksrekord. Antalet gäster uppgick till 261 192 (263 431) och man lyckades öka omsättningen med 3 procent till 95,2 miljoner kronor. Konsertverksamheten fick fortsatt stort utrymme, där bland andra Lars Winnerbäck, Status Quo och Whitesnake uppträdde och Furuvik Havscamping utökades även med 9 havsstugor under säsongen.

Aquaria 
Aquaria upplevde en minskning i besöksantal från 203 380 föregående år till 181 017 besökare 2016, något som delvis beror på att Stockholmskortet försvann, vilket lockade många turister till vattenmuseet. Däremot behöll man nästintill samma omsättning som tidigare år, 18,4 miljoner kronor (18,6 miljoner kronor).

Fortsatta investeringar 2017 och framtida projekt 
Till 2017 har Parks and Resorts fortsatt att investera i sina verksamheter, med attraktionsnyheter som Ikaros på Gröna Lund, Bamses Flygande Matta på Kolmården och Fireball på Furuvik. Skara Sommarland får återigen en konsertverksamhet i det nya konceptet Sommarland Live, med 6 olika konserter under 3 sommarkvällar och Aquaria har en helt ny grodutställning för 2017. Även kommande år ser mycket spännande ut för nöjesparkskoncernen, där man bland annat avser bygga ett helt nytt koncepthotell på Furuvik samt förbereder inför att bygga om en tredjedel av Gröna Lunds område till 2020 med bland annat en helt ny berg- och dalbana.