Tysk-brittiska resekoncernen TUI ska försöka locka kinesiska och indiska turister till sina semesteranläggningar i bland annat Thailand. TUI, där bland annat det som tidigare hette Fritidsresor ingår, ser en potentiell marknad med en miljon resenärer.
Vi tittar på länder med en växande medelklass, säger företagets vd Fritz Joussen, som tror att satsningen kan ge intäkter på omkring en miljard euro, cirka nio miljarder svenska kronor.
Fritz Joussen presenterade nyheten i samband att TUI redovisade koncernens resultat för perioden oktober–december förra året. TUI redovisade en förlust på 103 miljoner euro, cirka 950 miljoner kronor, dock betydligt bättre än samma period föregående år, då förlusten slutade på 185 miljoner euro.
Bidragande orsaker till förlusten var minskat intresse för resor till Turkiet och Nordafrika på grund av terrordåd samt en förlust på 22 miljoner euro på grund av fler än brukligt antal sjukdagar, som i sin tur ledde till inställda flyg.