Visit Sweden och Visit Stockholm ingår ett djupgående samarbete över fem år för att stärka bilden av Stockholm och Sverige. Ett av målen är att staden ska vara bland de tio mest populära städerna i Europa för besökare.
Ett helt nytt samarbete mellan Stockholm och Sverige ska stärka landets och stadens varumärke och leda till fler internationella besökare.
- Besöksnäringen växer så det knakar och är en jobbmotor i hela landet. Jag är mycket glad över att Visit Stockholm och Visit Sweden inleder det här samarbetet, det ökar möjligheterna ytterligare för Sverige att attrahera besökare från hela världen, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.
- Stockholm är en fantastisk plats inte bara för oss som bor här utan också för utländska turister. När landet och huvudstaden jobbar ihop för att öka antalet besökare får vi fler som spenderar pengar och sprider bilden av Stockholm och Sverige, säger Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholms stad.
Marknadsföringen kommer att rikta sig till en nyfiken grupp resenärer som söker unika upplevelser och vill resa till annorlunda platser. Hållbar livsstil, jämlikhet och ett öppet samhälle är andra viktiga parametrar som spelar in vid deras val av resmål. Visit Sweden och Visit Stockholm kommer att fokusera på de resenärer i målgruppen som är aktiva på digitala plattformar och kan sprida budskap vidare i sina nätverk.