Stadsmuseet uppmärksammas i Sydkorea

Göteborgs stadsmuseum har bjudits in till Sydkorea för att berätta om bland annat Barnens museum. Foto: Anna Danielsson

Seoul Museum of History har bjudit in Göteborgs stadsmuseum för att inspirera arbetet med att ta fram ett nytt barn- och familjevänligt museum.

– Det är en stor ära för Stadsmuseet att bli inbjudna och det är roligt att vi är kända internationellt. Det är också ett kvitto på det lyckade strategiska arbetet museet gjort det senaste åren vad gäller utställningar, marknadsföring och dialogarbete med brukare, säger museichef Carina Sjöholm.

Seoul Museum of History är i likhet med Göteborgs stadsmuseum inriktat på stadens historia och dess medborgare. De har tidigare drivit ett samarbetsprojekt med Odense stadsmuseum i Danmark. När de sökte efter nya internationella samarbetspartners föll ljuset snart på Sverige och Göteborgs stadsmuseum – inte minst på grund av senare års uppmärksammade tillfälliga utställningar och populära Barnens museum, som sedan 2012 är en livaktig del av den dagliga verksamheten.

– Barnens museum är ett bra exempel på hur vi arbetat nära målgruppen för att skapa en levande mötesplats för barn och deras vuxna i huset. Vårt tillgänglighetsprojekt FunkTek bygger också på dialogarbete med besökarna. Detta var också kärnan i utställningsprojektet ”Rom san – är du rom?” som gav oss utmärkelsen Årets museum 2014, säger Karl Arvidsson, chef på publika enheten på Göteborgs stadsmuseum.

I början av december reser Karl Arvidsson och kollegan Helena Joelsson Ekström, chef för Utställningar och Kommunikation, till Seoul för att föreläsa om Stadsmuseets arbete med utställningar, strategiskt målgruppsarbete och pedagogik.