Universeum får erkännande av SIQ

Universeum bidrar till en långsiktigt socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbar framtid. Foto: Universeum
Universeum bidrar till en långsiktigt socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbar framtid. Foto: Universeum

För andra året i rad tilldelas Universeum ett erkännande av Institutet för Kvalitetsutveckling (SIQ). Universeums arbete med systematik och kvalitet startade 2013 och är den enda upplevelseanläggningen i Sverige som belönats för sitt kvalitetsarbete.

Universeum uppmärksammas av domarkommittén för att “kvalitetsarbetet visar på god samverkan och integration med såväl kunder, medarbetare som leverantörer och det pågår ett målmedvetet utvecklingsarbete med verksamhetens olika processer.”

– Vi är väldigt glada över att ha fått detta erkännande. Vilket energitillskott till vårt fortsatta arbete! Det är ett verkligt fint kvitto på att det arbete som görs, varje dag, utvecklas i rätt riktning, säger Carina Halvord, VD Universeum.

Utmärkelsen Svensk Kvalitet delas varje år ut till en organisation som långsiktigt och systematiskt utvecklat sitt kvalitets- och förbättringsarbete. Det är Sveriges mest prestigefyllda kvalitetsutmärkelse och bakom den står Institutet för Kvalitetsutveckling (SIQ). Utmärkelsen syftar till att stödja utvecklingen av det systematiska förbättringsarbetet på organisationsnivå och lyfter fram goda förebilder till inspiration för andra, både inom privat och offentlig sektor.

– Vårt mål är att, med kunden i fokus, öka kvaliteten i alla delar av vårt arbete så att vi på ett ännu bättre sätt kan bidra till en långsiktigt socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbar framtid. Vi satsar mycket på att utveckla vår egen kompetens och vår förmåga att leverera detta. Det är härligt att genom detta erkännande få en bekräftelse på att vi utvecklas åt rätt håll, kommenterar Carina Halvord.

Upplevelser och turism är en framtidsbransch och turismens exportvärde ökar snabbare än Sveriges totala export, samtidigt som den bidrar till ökad sysselsättning. 

– Verksamheten är komplex och det är bara genom det stora engagemanget, kunskapen och förmågan hos alla medarbetare som vi lyckas. Idag har Universeum nästan 600 000 besökare om året och en hög kundnöjdhet. Och vill vi bli ännu bättre! Att ta emot detta erkännande känns värdefullt för det fortsatta arbetet och självklart mycket roligt, säger Universeums ordförande Gunnar Ryman.