Samverkprojektet mellan Alfons Åbergs Kulturhus och Chalmers får fortsatt stöd för att väcka barns intresse för kemi.
Under 2015/16 gav Hasselbladstiftelsen anslag till ett samverkansprojekt mellan Alfons Åbergs Kulturhus och Chalmers för att väcka små barns intresse för kemi. Över 1 500 skolbarn och pedagoger från alla tio stadsdelar i Göteborg deltog i avgiftsfria lektioner. Det blev en omedelbar succé och därför görs en ny satsning även 2016/2017.
-Kemi ses många gånger som svårt och krångligt både för elever och pedagoger, säger projektledaren Per Thorén, Chalmers. Genom att tidigt väcka nyfikenhet för ämnet genom lek och lärande skapar vi goda förutsättningar att ta till sig kunskaper. Här får 6-7 åringar och pedagoger träffa forskare och studenter från Chalmers samt skådespelare och pedagoger från Alfons Åbergs Kulturhus. Intresset stimuleras och de kemiska fenomenen blir begripliga.
-Kemilektionerna som består av gestaltning, interaktiva moment och experiment har visat sig väldigt framgångsrika. Barnen lär sig med hela kroppen när de får se, höra och göra genom att delta i en slags molekyldans. En lyckad förening av kultur och vetenskap, säger Anna Forsgren, VD Alfons Åbergs Kulturhus.
På lång sikt kan projektet bidra till att öka antalet ungdomar som söker sig till kemistudier. Av de naturvetenskapliga ämnena är det kemin som har störst problem, både i skolundervisningen och när det gäller allmänhetens uppfattning om och kunskaper i ämnet.
-Vi är vår miljö och vi måste ta hand om den. Alla behöver inte bli kemister men alla behöver kemi. Det är en viktig grund för utvecklingen i det kunskapssamhälle vi önskar och kännedom i ämnet är nödvändigt för att vi skall kunna fatta stora och små beslut för ett mer hållbart samhälle, fortsätter Per Thorén, Chalmers.