Football for Life ska uppfylla drömmar i Sydafrika

Veidekke och Football for Life visualiserar drömmar för unga tjejer i Sydafrika. Foto: Veidekke

Nyligen fick fotbollsspelande tjejer i Umkhanyakude i nordöstra Sydafrika möjlighet att skriva ner sina drömmar på ett drömplank för att dela med sig av funderingar, fantasier och drömmar om framtiden. Konceptet har spridit sig över hela världen och har nu nått Football for Lifes damfotbolls- och utvecklingscenter i Sydafrika.

Veidekke har varit samarbetspartner till Football for Life sedan 2010 som drivs av FC Rosengård där man arbetar med fotbollen som verktyg för att stärka unga, sydafrikanska tjejers självkänsla, självförtroende och ställning i samhället. I centret kommer drömplanket att bli ett verktyg för att påminna om vikten av att ha framtidsdrömmar.

Tror på involvering

Medarbetare från Veidekkes tre affärsområden i Sverige har fått möjlighet att vara med och utveckla Football for Lifes verksamhet ytterligare. Mellan 21 -31 oktober har de rest till Sydafrika för att utreda möjligheterna att i samråd med Football for Lifes lokala samarbetspartners göra en tillbyggnad till det damfotbolls- och utvecklingscenter som Veidekke bidragit till såväl ekonomiskt som kunskapsmässigt och som invigdes 3 oktober 2015. Tillbyggnaden kommer bland annat att bestå av ett gym som kan användas för testverksamhet och hälsoundersökningar. 

Vad drömmer fotbollstjejer i Sydafrika om?

Veidekke har valt att använda drömkonceptet för att ta reda på vad människor drömmer om:

– Med drömplanket vill vi involvera människor. I Sverige använder vi det i samband med att vi startar upp nya bostadsprojekt. Då får kringboende möjligheten att uttrycka sina bostadsdrömmar. I Sydafrika har vi använt drömplanket på ett annat vis. I en del av världen där AIDS- och HIV-relaterade sjukdomar hör till vardagen och där döden konstant är närvarande behöver flickorna ingen påminnelse om att livet är ändligt, tvärt om. Vi har istället genomfört aktiviteter med fokus på att tro på och drömma om framtiden. Det finns en glöd och en framtidstro hos tjejerna som känns otroligt positiv, säger Britta Blaxhult, affärsutvecklare på Veidekke Bostad.

- Vi har bland annat haft en work shop tillsammans med de fotbollsspelande tjejerna där vi fokuserat på frågor runt självkänsla och självförtroende. Resultaten har nu visualiserats på väggarna i centret, berättar Robbin och Cecilia från Hluhluwe i Sydafrika.