Mötesplatsen för dig inom sport- och fritidsbranschen, jul, 22 2019
Senaste Nytt

Volvo hoppas på självkörande hotell

Henrik Montgomery/TT: Volvo Cars globala strategichef Mårten Levenstam.
Henrik Montgomery/TT: Volvo Cars globala strategichef Mårten Levenstam.
Henrik Montgomery/TT: Volvo Cars globala strategichef Mårten Levenstam.
Henrik Montgomery/TT: Volvo Cars globala strategichef Mårten Levenstam.
Publicerad av
TT - 07 jul 2019

I höst visar biltillverkaren sin första renodlade elbil i större skala, baserad på modellen XC40. Lite väl sent, enligt kritikerna.

Det måste ju finnas en marknad, så det gäller att starta detta vid rätt tidpunkt, replikerar Mårten Levenstam.

Sen är det inte alltid bäst att vara först.

Men när det kommer till möjliga framtidsscenarion för självkörande elbilar sticker biljätten ut hakan. Att elbilsbranschen kommer att förändra marknaden är ett påstående som knappast överraskar någon. Men är framtidens bil ett självkörande fordon som tar dig dit du vill – medan du själv faktiskt ägnar dig åt något helt annat?

"Tänka mer visionärt"

Volvos självkörande 360 C-koncept är bara en robotiserad vision av framtidens resande. Men tanken som konceptet bygger på utmanar.

Helt plötsligt behöver man inte åka till en flygplats, man behöver inte ens bo nära en flygplats. Plötsligt är Stockholm lika tillgängligt om du bor mitt ute på bondvischan. Det kan skapa helt nya ställen där folk väljer att bo och arbeta, säger Mårten Levenstam och fortsätter:

Jag säger inte att det kommer bli så, men det är ett exempel på hur jag tänker. Man behöver tänka mer visionärt.

TT: Ser du en möjlig verklighet för en bil som 360 c?

Vi hade inte visat den om vi trodde att det var ren science fiction. Det är ju möjligt, precis det skulle kunna hända om 5–10 år. Men det är bara ett exempel.

"Tala med elnät"

Elektrifieringen av bilar må vara på ingång, men problemen kring exempelvis laddning är långt ifrån löst. Redan i dag slåss hybridbilister om de få laddplatser som finns vid parkeringsplatserna.

Det är lite moment 22, erkänner Mårten Levenstam.

Varför bygga laddställen om det inte finns elbilar och hur ska man kunna sälja elbilar om det inte finns laddställen?

Det blir knappast effektivt om alla biltillverkare löser frågan var för sig, anser han. Samtidigt är laddstolparna i sig bara "den sista delen" av infrastrukturen som krävs i framtiden, om man frågar strategichefen.

Hela kraftnätet måste hänga ihop. Alla bilar är ju smarta och uppkopplade, men hur ska man styra laddningen så att inte alla slår på och laddar sin elbil på exakt samma tidpunkt när de kommer från jobbet, så man får peakbelastning i elnätet?

Det krävs att bilarna kan tala med elnäten, och att vi har en etablerad standard för detta.

Elbilar – för vem?

Elektrifieringen ställer krav och väcker många nya frågor. Men än så länge utgör kanske främst priset ett hinder för många som funderat på att köra med sladd. Vilken barnfamilj klarar en prislapp på flera hundratusen? När ska elbilar i hybrid- eller ren form bli tillgängliga för fler vanliga konsumenter till ett rimligt pris?

De närmaste fem åren kommer att vara helt avgörande för hur prisutvecklingen kommer att bli. Fördelen är att det kommer att komma många elbilar. Det är inte bara vi som gör elbilar, och konkurrens är alltid bra för att hålla ner kostnader, säger Mårten Levenstam och fortsätter:

När marknaden är på plats kommer det också att finnas en marknad för begagnade bilar.

Annons