Mötesplatsen för dig inom sport- och fritidsbranschen, maj, 27 2019
Senaste Nytt

Impressioner från Europas största Idrottsevenemang SPOBIS 2019

SPOBIS är Europas största och viktigaste sportaffärsevenemang. Förutom ett varierat och omfattande scenprogram med många kända talare och experter presenterade SPOBIS, i samarbete med utvalda partners från teknik och digitalisering, senaste utvecklingen av morgondagens sport och verksamhet. Foto: SPOBIS
SPOBIS är Europas största och viktigaste sportaffärsevenemang. Förutom ett varierat och omfattande scenprogram med många kända talare och experter presenterade SPOBIS, i samarbete med utvalda partners från teknik och digitalisering, senaste utvecklingen av morgondagens sport och verksamhet. Foto: SPOBIS
Publicerad av
Markku Björkman - 28 feb 2019

Med nästan 4000 deltagare och ett omfattande scenprogram med 150 talare om morgondagens utveckling inom sport och näringsliv, bekräftade SPOBIS i Düsseldorf i slutet av januari 2019 återigen sin roll som förmodligen det största och viktigaste sportevenemanget för funktionärer, organisatörer och idrottare i Europa.

Nästan 90 procent av alla föreläsningar och diskussioner gällde digitalisering: ett ämne som också växer snabbt i betydelse även i idrottsmiljön.  Klubbar och idrottsföreningar har stort behov av kompetent personal. Digitalisering är en viktig aspekt också när det gäller rekrytering av experter som är exakt anpassade till deras uppgifter och profil.

Det utdelades även priser och utmärkelser på eventet. De korade vinnarna av den inledande HYPE Sports Innovation Global Sports Innovation Competition på SPOBIS 2019, Fun with Balls, som var en Shark Tank-stil-tävlingen visade upp 8 nya och avancerade teknologier för sportens värld, däribland: AI Spotter, Kitman Labs, SciSports, FanPictor, Tracktics, Tokabot och Vogo Sport.

Varje start-up-kandidat fick 5 minuter för att presentera sina idrottsliga innovationer i en Q & A-session inför ledande paneldomare, däribland: Federico Winer, chef för Entertainment Industries hos SAP; Jochen Röttgermann Direktion Medlem av marknadsföring & försäljning vid vFB Stuttgart; Oke Göttlic, VD på FC St.Pauli; Christoph Winterling, Kommersiell & Marknadsdirektör FC Bologna; Jürgen Dürr, grundare på Blackroll MD; Ruth Cremer, Talare, Moderator, Mentor & VD på Euworx UG; och Franz Koch, COO på Onefootball.

Dessutom genomfördes tävlingen HYPE i SPOBIS 2019, inför 4000 branschledare från europeiska sportvärlden.

SPOBIS erbjöd två intressanta, fyllda dagar med otaliga samtal och intensivt utbyte mellan idrottsfolk, tränare och beslutsfattare. Nästa SPOBIS kommer att äga rum 29-30 januari 2020.

Annons