Mötesplatsen för dig inom sport- och fritidsbranschen, nov, 15 2018
Senaste Nytt

Framtidsanalys: Så här kommer vi resa 2019

Publicerad av
Simon Matthis - 18 okt 2018

Enligt en enkätsundersökning genomförd av Booking.com med 163 miljoner verifierade gästrecensioner från 21 500 personer i 29 länder  kommer nedan ett resultatet och en inblick i vad resenärer kan förvänta sig nästa år.

 

1. Kombinera resan med jobb

2019 kommer att bli året då allt fler som reser gör aktiva val för att få ett större syfte med resan, något mer värdefullt och självförverkligande. Mer än hälften (56 %) anser att de lärt sig mycket om livet genom att resa. 2019 kommer människor i allt högre utsträckning vilja lära sig något nytt på resan, och antalet volontärresor och jobbsemestrar kommer öka över generationerna.

Framför allt är det generation Z som kommer att överväga vad som väger mest: Dyra universitetsutbildningar eller praktiska erfarenheter som man får på resan. Särskilt när det blir allt viktigare för många arbetsgivare att de anställda har andra erfarenheter än de man får i klassrum och kontorslandskap. När man tittar på de populäraste resorna med ett större syfte uppger 68 % att de skulle kunna tänka sig att delta i ett kulturellt utbyte för att lära sig något nytt. 54 % skulle kunna tänka sig att göra en volontärresa och 52 % skulle kunna tänka sig att jobba utomlands på resan.

 

2. Det ska vara smidigt

“Smidigt” kommer att bli den gyllene standarden för tekniska lösningar inom resebranschen 2019. De senaste åren har det pratats mycket om artificiell intelligens (AI), virtuell verklighet (VR) och röstigenkänning. Nästa år kommer de största innovationerna kombinera denna teknik och ge smarta lösningar för resan. Tänk digitala dörrlås som öppnas med mobilen istället för en klassisk nyckel, personliga restips eller en robotreceptionist som kan prata med gästerna på deras eget språk.

 

De mest fascinerande uppfinningarna kommer inte vara de mest futuristiska eller exotiska. Det som lockar mest är möjligheten att spåra sitt bagage med en mobilapp i realtid (57 %) och lika många vill ha en app som fungerar för allt på resan – från planering till bokning. I jämförelse vill bara 40 % kunna använda självkörande transporter på resmålet.

 

Komplex teknik kommer att ligga bakom smidiga lösningar som tar flexibilitet på resan till helt nya nivåer. Under 2019 kommer vi även få se mer tekniska lösningar som kan användas i planeringsstadiet, före resan. Nästan en tredjedel (31 %) gillar tanken på en “virtuell resebyrå” i hemmet med röststyrda “assistenter” som kan svara på reserelaterade frågor. En av fem vill ha tekniska funktioner som förstärkt verklighet (augmented reality) för att kunna lära känna ett resmål innan man reser iväg.

 

3. Håll utkik efter outforskade territorier

Nasa kommer att börja bygga sin rymdstation på månen 2019. Den kommer att vara klar 2022 och vi kan vänta oss stora investeringar i rymdresor. Vi kommer att tänja på gränserna för hur långt man kan resa och med den utveckling vi ser för rymdtekniken verkar rymdturismen inte ligga så långt bort längre. Företag som erbjuder resor och andra konsumentvaror kommer att satsa på experiment inför en framtid i rymden och för att möta efterfrågan från de som vill korsa nästa gräns. Fyra av tio (40 %) uppger att de är nyfikna på framtidens rymdresor och nästan lika många kan överväga att själva prova på (38 %).

 

Tills dess att rymdresor blir verklighet kommer den här äventyrliga inriktningen även locka till andra sorters resor för att upptäcka outforskade platser på jorden, även under mark. Sex av tio (60 %) uppger att de skulle vilja övernatta i havet under vatten. Det är högst troligt att vi under 2019 får se helt nya typer av semesterbostäder och hotell som tidigare ansetts omöjliga.

 

4. Personligt när det är som bäst

2019 verkar bli året då det sker en snabb utveckling med hur vi använder reseinformation. Generella och övergripande reseguider kommer få ge plats åt allt kortare innehåll som är specialanpassat och relevant samt passar i flödet på sociala medier. En tredjedel (34 %) vill att någon annan gör grovjobbet och kommer med restips och två femtedelar (41 %) vill att reseföretag använder AI-teknik för att kunna ge restips som är baserade på tidigare resor. Mer än hälften (52 %) skulle tycka att det vore häftigt med ny teknik i resebranschen, som en digital reseledare som kan ge dem en unik och skräddarsydd upplevelse. Eftersom personliga rekommendationer som maximerar varje resa blir allt viktigare kan man förvänta sig att leverantörer av riktigt bra restips kommer att hitta ännu bättre sätt att få ut sitt material via AI, så att vi får innehållet när vi behöver det som mest.

 

5. Fokus på medvetet resande

2019 kommer även vara året då vi får se ett mer medvetet resande som en återspegling av ett ökat intresse i världen för samhällsfrågor som mänskliga rättigheter, jämställdhet och arbetsförhållanden. Innan man väljer vart man ska åka ställer man frågor om sociala, politiska och miljömässiga förhållanden på resmålet. Omkring hälften (49 %) tycker att sociala förhållanden på eventuella resmål är viktiga när man väljer vart man ska åka och över hälften (58 %) väljer bort resmål om de tror att en resa dit kan påverka lokalbefolkningen negativt.

 

Och allt eftersom resenärer letar efter nya och autentiska upplevelser vill de också vara säkra på att de kan resa säkert, oavsett kön, etnicitet eller sexuell läggning. Plattformar som Destination Pride analyserar data från hela världen för att ranka hur hbtq-vänligt olika resmål är och på många platser arbetar organisationer med att öka sitt stöd för kvinnor som reser ensamma. Enligt Booking.coms undersökning tänker nästan en femtedel (19 %) resa till en Pridefestival 2019. Pridefestivalerna är allra populärast bland resenärer i åldrarna 18–34 år. Nästan en tredjedel (30 %) i denna åldersgrupp planerar att göra en Pride-resa nästa år.

 

6. Dags att dissa plasten

Problematiken med engångsplast fortsätter att vara ett hett ämne för diskussion, men 2019 kommer oron övergå till faktiska åtgärder. Millennials och generation Z kommer leta efter hållbara upplevelser på resmålet och boenden kommer att försöka minska användandet av plast och gå mot en mer hållbar framtid. En klar majoritet (86 %) uppger att de skulle kunna tänka sig att lägga mer tid på aktiviteter som minskar miljöpåverkan på sin resa. Över en tredjedel (37 %) kan tänka sig att plocka plast och skräp på stranden eller annan populär sevärdhet.

 

I takt med att resenärer blir allt mer medvetna om resandets påverkan och ställer fler frågor om hur hållbara resmål och boenden är, blir investeringar i startups inom hållbarhet allt viktigare. Det närmsta året kan du förvänta dig att se flertalet nya startup-företag som inriktar sig på resor och som satsar på att stöpa om framtiden för våra resmål, med hjälp av den allra senaste teknologin.

 

7. På jakt efter upplevelser

En av de största resetrenderna 2018 var att resa med fokus på upplevelser. 2019 kommer att ta konceptet snäppet längre. Nästan två tredjedelar (60 %) värderar upplevelser högre än materiellt ägande. Och det handlar om många olika och autentiska upplevelser, från var man äter och sover till hur man shoppar eller ser sin favoritsport, med tonvikt på att skapa stunder som ger varaktig glädje.

 

Eftersom många lever stressiga liv blir upplevelser ett sätt att hitta balans och avkoppling. 2019 planerar två femtedelar (42 %) att besöka ett resmål där de kan känna sig som barn igen, samtidigt som boenden börjar erbjuda lite lekfullare inslag som bollhav och hoppborgar för vuxna. De riktar sig särskilt till millennials och generation Z, som är de största grupperna som har barnasinnet kvar på resan.

 

8. Maxa det lilla

Över hälften (53 %) uppger att de tänker göra fler weekendresor 2019. Året kommer att präglas av skräddarsydda resformer med effektivare resplaner som kräver färre semesterdagar. En kortare resa som ger större upplevelser helt enkelt. Kortare resor kommer att vara mer personliga och berikande eftersom mikroresorna blir mer variationsrika och specialanpassade tack vare smarta färdmedel och nya lösningar, som fler flygrutter, billiga flygbiljetter, bildelningstjänster på plats och tidtabeller för kollektivtrafiken i realtid. Dessutom kommer vi se ett växande intresse för att bo på uppseendeväckande och unika boenden som blir lite av ett personligt statement, även på kortsemestern.

 

Pepijn Rijvers, Chief Marketing Officer på Booking.com kommenterar: “2019 kommer att vara ett spännande år för resor. Vi är redo för en banbrytande utveckling som tar resandet till nya höjder, genom teknisk utveckling, en ännu mer uppkopplad värld och konsumentens konstant växande intresse för att få en bra reseupplevelse. Vårt mål är att hjälpa människor att uppleva världen och företaget utvecklas ständigt. Det har aldrig varit intressantare att vara mitt i denna spännande bransch.”