Mötesplatsen för dig inom sport- och fritidsbranschen, jul, 20 2017
Senaste Nytt

Skidlyftet delar ut miljonbelopp till skidföreningar i Sverige

Foto: Svenska Skidförbundet.
Foto: Svenska Skidförbundet.
Publicerad av
Sanna Kesselfors - 19 jun 2017

Nu börjar utdelningen av pengar från Skidlyftet till några av de 242 skidklubbar som ansökt om bidrag. Svenska Skidförbundets och McDonald’s initiativ Skidlyftet samlade i år in en rekordsumma på 1 050 000 kronor. Bidragen går till att stötta utvalda barn- och ungdomsprojekt inom skidåkning. 

För tredje året genomför Svenska Skidförbundet och McDonald’s den gemensamma satsningen Skidlyftet. Syftet är att ge fler barn och ungdomar möjlighet att upptäcka skidåkningUnder perioden 7 februari till 4 april skänkte McDonald’s 1 krona för varje såld skidåkarmeny till Skidlyftet, totalt samlades det in över 1 miljoner kronor som nu ska delas ut. I år ansökte totalt 242 skidklubbar i Sverige om bidrag, vilket är en ökning från tidigare år. 

– Att det återigen är många klubbar som ansöker om bidrag från Skidlyftet visar på att det fortfarande finns ett behov av bidrag för att stötta barn- och ungdomsskidåkningen i Sverige. Vi tror och hoppas så klart att Skidlyftet gör skillnad för de klubbar som får ta emot ett bidrag, säger Lisa Palm Danielsson, sponsoransvarig på McDonald’s.

Under våren har juryn gått igenom alla ansökningar och har valt ut 25 klubbar som får bidrag från Skidlyftet i år. De utvalda klubbarna kommer få besked löpande från och med nu samt under sommaren.

– Det känns fantastiskt roligt att för tredje året i rad få dela ut bidrag till så många fina projekt. Vi är glada över att ha ett partnersamarbete som bidrar till skidåkningen på alla nivåer, ett partnerskap som även våra föreningar kan dra direkt nytta av, säger Johan Sares, längdchef Svenska Skidförbundet.

Det har varit ett gediget juryarbete i år som utvärderat många bra och nya typer av projekt som skulle göra nytta bland barn- och ungdomsklubbarna i Sverige. Juryn består av Tommy Eliasson Winter, alpin chef, Svenska Skidförbundet, Johan Sares, längdchef, Svenska Skidförbundet, Ivan Ström, franchisetagare, Caroline Nordstrand och Lisa Palm Danielsson, McDonald’s Sverige samt representanter från landslagen.

– Det kom in otroligt många bra ansökningar i år och flera helt nya projekt som verkligen syftar till att göra skidåkning tillgänglig för alla. Vilket är precis vad vi eftersträvar. Så juryarbetet i år blev verkligen inte lätt, säger Tommy Eliasson Winter, alpin chef på Svenska Skidförbundet