Mötesplatsen för dig inom sport- och fritidsbranschen, mar, 24 2019
Senaste Nytt

Åre Östersund digitaliserar sporten

Foto: NVC
Foto: NVC
Publicerad av
Tommy Ekholm - 26 okt 2015

Med VM 2019 i sikte satsar sportregionen Åre Östersund på Internet of Sports. Marknaden för uppkopplade produkter som bilar, klockor och pulsmätare kommer, enligt Mackenzie Global Institute, att utgöra 11 procent av världsekonomin år 2025.

Ett konkret mål med satsningen är att utveckla upplevelsen av sportevenemang. Satsningen ska även leda till produkter och tjänster i form av exempelvis mobilappar och webbtjänster samt hårdvara som sensorer i utrustning och kläder. Ett annat mål är att förbättra prestation och i förlängningen sportresultat.

– Att använda ny teknik för Sports analytics, det vill säga att inhämta data och utveckla idrotten, gör att våra idrottare kan ligga i framkant i Sverige. Satsningen på Internet of Sports behövs för att utveckla prestationsidrotten och samtidigt inspirera folk till ökad fysisk aktivitet, säger professor HC Holmberg på Nationellt vintersportcentrum, NVC i Östersund.

Satsningen är ett samarbete mellan NVC, Peak Innovation och Swedish ICT. Swedish ICT har i uppdrag att samverka med näringsliv och offentlig sektor för att omsätta forskning till produkter och tjänster som går att sälja. Här är Åre-Östersundsregionen långt framme med flera nya företag och innovationer inom området.

– Förutom forskningsmiljöer, utmärkta träningsmöjligheter och högklassiga tävlingsarenor för vintersport, har regionen även många elitidrottare att samarbeta med för att utveckla nya tjänster och produkter för en större marknad, säger Jin Moen på Swedish ICT i Kista.

Dessa digitala sportinnovationer kommer på sikt även vara intressanta för motionärer att använda.

Åre-Östersundsregionens test- och forskningsmiljöer samt tillgång till elitutövare är en stor fördel.

– Nu finns både kunskap och teknik på plats. Idag är det i stort sett bara kreativiteten som sätter gränsen för att utveckla sportupplevelsen, både för motionärer, elitaktiva och publik. Och där ser vi att Åre-Östersund och Sverige kan ta en tätposition, säger Anna Ottosson-Blixth på Peak Innovation i Östersund.

Åre-Östersundsregionen är alltså tänkt att bli ett Silicon Valley för digitalisering av sporten. Och att det i regionen arrangeras två VM – Åre och Östersund 2019 – är en drivkraft för att få fart på arbetet.

Annons